Startende leerkrachten krijgen praktijkgerichte begeleiding in vier bijeenkomsten en individuele begeleiding, voor een sterke en zelfverzekerde start in het onderwijs.
Voor veel startende leerkrachten is het eerste jaar intensief en vol nieuwe ervaringen. Daarom bieden we vanaf het schooljaar 2025-2026 een ondersteunend traject aan voor startende leerkrachten binnen de school of stichting. In drie praktische bijeenkomsten krijgen zij handvatten om met vertrouwen en overzicht aan de slag te gaan.
Doel van het traject
Startende leerkrachten krijgen gerichte begeleiding op thema’s die essentieel zijn voor een goede start én voor het bouwen aan een stevig fundament in hun onderwijspraktijk. De bijeenkomsten zijn interactief, praktijkgericht en direct toepasbaar.
Daarnaast krijgt iedere deelnemer 1,5 uur scholing op de werkvloer. Zo wordt leren echt gekoppeld aan de praktijk. Mocht blijken dat er meer behoefte is aan individuele scholing op de werkvloer, dan kunnen de mogelijkheden besproken worden met de trainer.
Onderstaande onderdelen komen aan bod:
- Klassenmanagement en dagelijkse routines
- Groepsdynamiek, regels en afspraken
- Communicatie met ouders
- Professionele communicatie & samenwerking in het team
Zie voor meer informatie onze website www.edux.nl en dan het tabblad Trainingen.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor
- leerkrachten
Programma inhoud
1. Klassenmanagement en dagelijkse routines
- De startende leerkracht richt de klas in op een manier die rust, structuur en zelfstandigheid bevordert.
- De startende leerkracht plant en implementeert effectieve looproutes, werkplekken en routines die eigenaarschap van leerlingen stimuleren.
2. Groepsdynamiek, regels en afspraken
- De startende leerkracht begrijpt de fasen van groepsvorming en speelt hierop in met passende pedagogische interventies.
- De startende leerkracht stelt samen met de groep duidelijke gedragsverwachtingen op en bewaakt deze op consequente wijze.
3. Communicatie met ouders
- De startende leerkracht bouwt een professionele relatie met ouders op vanuit openheid, duidelijkheid en wederzijds vertrouwen.
- De startende leerkracht voert effectieve oudergesprekken en weet om te gaan met zorgen of spanningen in communicatie.
4. Professionele communicatie en samenwerking in het team
- De startende leerkracht geeft en ontvangt opbouwende feedback op een constructieve en collegiale manier.
- De startende leerkracht herkent de schoolcultuur en beweegt zich professioneel binnen het team, waarbij hij of zij samenwerking opzoekt vanuit vertrouwen en respect.
Opzet van de training.
4 bijeenkomsten en 1,5 uur scholing op de werkvloer waar theorie en praktijk aan elkaar worden gekoppeld.
Klassenmanagement en dagelijkse routines Hoe richt je een klas in die rust, structuur én zelfstandigheid bevordert? Met tips voor looproutes, werkplekken en eigenaarschap van leerlingen.
Groepsdynamiek, regels en afspraken Wat gebeurt er in de eerste zes weken in een groep, en hoe speel je daar als leerkracht effectief op in? Wat gebeurt er na die 6 weken? Van kennismaking tot gedragsverwachtingen en groepsvorming.
Communicatie met ouders Hoe bouw je een professionele relatie met ouders op? Wat werkt wel en niet in gesprekken, berichten of bij zorgen?
Professionele communicatie & samenwerking in het team Hoe geef je opbouwende feedback en ontvang je die zelf op een constructieve manier? Hoe beweeg je je professioneel binnen het team, sluit je aan bij de cultuur van de school en werk je samen met collega’s vanuit vertrouwen en respect?
Goed om te weten!
Keurmerken.
- NRTO
- CRKBO
Na afronding
Heb je voldaan aan de eisen van de training? Dan ontvang je na afronding een certificaat.
Meer weten?
Wil je meer weten over deze training?
Neem contact op met Bo van Twaalfhoven | b.verschuuren@edux.nl | 06-86 55 63 32
Wat levert de training op?
- De startende leerkracht ontwikkelt basisvaardigheden die nodig zijn voor een stevige en zelfverzekerde start in het onderwijs.
- De startende leerkracht past direct toepasbare strategieën toe in de eigen onderwijspraktijk.
- De startende leerkracht reflecteert op zijn of haar handelen en groeit in professioneel gedrag en samenwerking.