Vind jij het ook een uitdaging om jongeren op een succesvolle manier te begeleiden in hun opleiding of op weg naar werk? Maken de bestaande systemen en belangen het vaak lastig om de jongeren écht centraal te stellen? In deze zesdaagse leergang ga je samen met collega’s uit het werkveld aan de slag om de (loopbaan)begeleiding van (kwetsbare) jongeren te versterken.
Voor wie?
De leergang is bedoeld voor professionals die regionaal willen werken aan het versterken
van de (loopbaan)begeleiding van jongeren. Deze professionals willen zich graag verdiepen
in het thema en zijn voornemens écht wat te veranderen in de eigen organisatie en regio.
Wat is het doel?
- Je ontmoet en werkt samen met collega’s uit het regionale werkveld. Denk aan collega’s
uit onderwijs, gemeenten/RMC, leerwerkbedrijven, bedrijfsleven. - Je gaat de verdieping in; je verbreedt je kennis over jongeren en verkent nieuwe
manieren voor het omgaan met diverse doelgroepen (bv. kwetsbare of risicojongeren). - Je zoomt in op je eigen organisatie en de regio. Je ontdekt wat verbeterpunten zijn in de
begeleiding van jongeren krijgt tips en nieuwe inzichten voor het versterken van de
begeleiding. - Je vergroot jouw persoonlijk leiderschap; je gaat aan de slag met een haalbare aanpak
voor jouw organisatie en regio. - Je formuleert wat jij nodig hebt of kunt gebruiken van anderen in de regio.
- Je overtuigt je het werkveld en management om vervolgens verbeteringen planmatig
door te voeren.
Wat ga je leren?
De leergang Regionaal samenwerken voor effectieve begeleiding van jongeren bestaat in principe uit zes dagdelen. Maatwerk/aanpassing aan programma is mogelijk.
- Kick-off
- Kennismaken en introductie
- Verkennen doelstelling van de leergang en vervolg
- Uitwisselen: introductie deelnemers en organisaties
- Centraal thema en vraagstuk uitdiepen, good practices
- Communicatie en draagvlak: Hoe neem je je directie, collega’s en team mee in?
- Masterclass ‘Jongeren en jouw professionele rol’
- Deze masterclass wordt verzorgd door Drs. Henk Spies, van Inclusivate. Inclusivate heeft samen met tien Europese universiteiten en kennisinstituten het Subjectief logisch Interventiemodel (SLIM) ontwikkeld. Een wetenschappelijk en systematisch model om in iedere situatie een zo goed mogelijke keuze te maken voor de meest passende interventie.
- In de masterclass wordt het model benaderd vanuit (kwetsbare) jongeren en vanuit de professionele rol van de deelnemers in hun organisatie/werkveld.
- Workshop ‘Begeleiding van loopbanen’
- Deze workshop wordt verzorgd door LOB123 en zoomt in op het belang van goede
loopbaangesprekken en het inrichten van een (loopbaan)begeleidingsstructuur in
organisaties. - In de workshop wordt gewerkt aan de hand van de theorie loopbaanbegeleiding van
Rupert Spijkerman. - Huiswerkopdracht na de workshop: maak een SWOT van je eigen organisatie/werkveld.
- Deze workshop wordt verzorgd door LOB123 en zoomt in op het belang van goede
- Een plan voor je eigen organisatie/werkveld
- Doelbepaling; wat ga je veranderen?
- Het SLIM-model als hulpmiddel voor de veranderstrategie: hoe begin je?
- Wat zijn de eerste stappen van het actieplan?
- Hoe bereid je een pitch voor?
- Huiswerkopdracht: uitwerken actieplan en voorbereiden pitch
- Pitchen
Met de pitch zoek je aansluiting met jouw management en andere stakeholders zodat zij
overtuigt raken van je ideeën. Na je pitch kunnen zij advies geven voor verbetering of
uitvoering. - Terugkomdag
Hoe staat het met je ideeën en actieplan? Wat heb je nodig om jouw idee verder te
brengen?
Hoe ga je aan de slag?
In de leergang kom je met andere deelnemers fysiek bij elkaar. Tussen de bijeenkomsten werk je aan huiswerkopdrachten (bijvoorbeeld het maken van een SWOT, opstellen van een actieplan of het voorbereiden van een pitch).
Mocht het voorkomen dat een deelnemer (tijdelijk) niet fysiek aanwezig kan zijn bij de bijeenkomst, dan is het ook mogelijk om online deel te nemen via de meeting-owl. Deze leergang kan in-company gegeven worden (on organisatie of regio).
Er wordt gebruikt gemaakt van de verandergerichte leermethodiek (4 V’s). Deze methodiek
gaat uit van de volgende doelen:
- Verdieping:
Je vergroot je kennis en verkent het centrale thema hand van uitwisselen good practices en relevante masterclasses, bv over van het belang van goede loopbaangesprekken (theorie van Rupert Spijkerman) en een passende jongerenbenadering (SLIM model van drs. Henk Spies). - Visievorming:
Je formuleert een visie en doelstelling; wat vind ik/vinden wij belangrijk bij de begeleiding van jongeren, wat wil je bereiken zodat de begeleiding van jongeren in jouw werk, organisatie of regio versterkt? - Verandering:
Het is de bedoeling dat je ook echt verandering in gang zet. Dit doe je aan de hand van een actieplan waarin je formuleert wat je gaat veranderen en hoe je dat doet. Dit kan bijv. een gezamenlijke actieplan zijn met individuele ontwikkel-/scholingsplannen. - Verleiden:
Je neemt andere mee. Om echt verandering in gang te zetten is het van belang om de betrokkenen om je heen meeneemt in je plannen. Je zoekt aansluiting met jouw management en andere stakeholders zodat zij overtuigt raken van je ideeën. Het SLIM-model wordt ingezet voor een benadering van de organisatie.
Wat is de investering?
- Tijdsinvestering: zes dagdelen bijeenkomst
- Zelfstudie: totaal 4 uur
- Datum en locatie: in overleg
- Kosten: op aanvraag
Hoe ziet de afronding eruit?
- Evaluatie
Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst. De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever. - Bewijs van deelname
Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende:
De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten