Pedagogisch didactisch handelen

Onderwijsteams verkennen hun gezamenlijke pedagogische visie, leren differentiëren door onderwijs te ontwerpen op basis van het directe instructiemodel, leren principes in het kader van klassenmanagement en ontwerpen onderwijs met activerende didactiek als grondlegger.

Een training rondom alle basis- en meer verdiepende thema’s die komen kijken bij het omgaan met leerlingen/studenten, relatie opbouwen, omgaan met lastig gedrag, ingewikkelde groepsdynamische processen of bijvoorbeeld coachend lesgeven.

Voor wie?

Onderwijsteams.

Wat is het doel?

  • Je weet wat pedagogische visies zijn van docenten in het mbo en bent in staat je eigen visie te formuleren.
  • Je weet wat het directe instructie model is en kan een les ontwerpen op basis van dit model.
  • Je hebt minimaal één les ontworpen op basis van het directe instructie model.
  • Je kent principes van klassenmanagement en weet deze effectief toe te passen.
  • Je kent principes van activerende didactiek en kan een les ontwerpen op basis van activerende didactiek.
  • Je hebt minimaal één les ontworpen met gebruik van activerende didactiek.

Wat ga je leren?

In deze training staan 4 modules centraal:

  1. Pedagogische visie
  2. Differentiëren in de klas met Directe Instructie
  3. Klassenmanagement
  4. Activerende didactiek

Hoe ga je aan de slag?

Kennisintermezzo’s worden afgewisseld met (inter)actieve werkvormen. Na dag 1 ga je naar huis met een uitgewerkte les op basis van het Directe Instructie model. Na dag 2 ga je naar huis met een les waarin activerende didactiek is toegepast.

Wat is de investering?

  • Tijdsinvestering: twee dagen
  • Datum en locatie: in overleg
  • Kosten: op aanvraag

Maatwerk: kosten afhankelijk van de keuzes die in overleg met u worden gemaakt.

Hoe ziet de afronding eruit?

  1. Evaluatie
    Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst.
    De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever.
  2. Bewijs van deelname
    Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende:
    De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten.