Strategische ondersteuning in de onderwijscontext
Samen onderzoeken we wat er speelt, welke aanpakken effectief zijn en hoe je als professional kunt groeien in een steeds veranderende onderwijscontext.
Gezonde en ongezonde angst bij leerlingen: herkennen en hulp bieden

Wist jij dat 6,5% van de leerlingen is gediagnosticeerd met een angststoornis, maar nog veel meer jongeren lopen rond met …
Hoe geef je LOB een plek in je drie- of komgesprek?
Misschien schiet het al door je hoofd: “Oh nee, weer een punt erbij wat we in korte tijd moeten bespreken!” Maar als je het drie- of komgesprek goed inricht, zul je zien dat LOB als een rode draad door dit gesprek loopt. Je ervaart ook gelijk of de leerling/student en de ouders op één lijn zitten of dat er mogelijk bij één van de partijen weerstand is.
LOB-gespreksvoering
Hoe ga je een LOB-gesprek aan? Wanneer voer je dit gesprek en waar heb je het dan over? Wat valt er eigenlijk allemaal onder LOB gespreksvoering? In deze workshop gaan we hier op in. Vaak geeft een gesprek over een vrijetijdsbesteding of hobby je voldoende handvatten om de kwaliteiten van een leerling te bespreken. Hoe vertaal je dit vervolgens naar een vervolgopleiding of beroepskeuze?
Ouderbetrokkenheid
Hoe neem je ouders actief mee in de loopbaanontwikkeling én -begeleiding van hun kind? Nu jongeren steeds langer thuis wonen hebben ouders bovendien een steeds grotere invloed op de studie- en beroepskeuze van hun kind. Wat kan een ouder hierbij het beste doen? En hoe zorg je dat ouders zien en begrijpen welke LOB-activiteiten er al plaats vinden en met welke redenen? Tijdens deze workshop gaan we dieper in op deze vragen.
Omgaan met weerstand in het keuzeproces
Hoe open je het gesprek met deze leerlingen? Hoe zorg je dat ze zich gehoord en gezien voelen? En hoe ga je om met eventuele angstgevoelens hierbij? In de workshop gaan we in op deze vragen. Wat kan jij als vakdocent of mentor doen om deze leerling in beweging te krijgen? Hoe zorg je er voor dat deze leerling zich gehoord en gesteund voelt?
Als praten niet helpt
In deze interactieve tweedaagse training leer je hoe je op een andere manier met leerlingen kan werken wanneer contact maken en dus praten lastig is. Door het inzetten van creatieve werkvormen, ook wel Tekentaal genoemd, help je de leerling om op een andere manier bij zijn/haar gevoel te komen zonder ingewikkelde gesprekken (die vaak aversie oproepen en daardoor averechts kunnen werken).
Sturen op zelfsturing bij jongeren
Hoe krijg je als begeleider beweging in een traject? Wat kun je doen als een jongere vastloopt, weerstand toont of met gedrag iets heel anders laat zien dan wat er wordt gezegd? In deze training ontdek je hoe jij als begeleider het eigenaarschap van het proces meer bij de jongere legt. Ook als een jongere blokkeert, wenselijk gedrag laat zien of niet gemotiveerd lijkt.
AI en LOB
In deze ééndaagse cursus krijg je uitleg over het gebruik van met name ChatGPT. We gaan vooral veel zelf aan de slag en ervaren wat er allemaal kan. En er gaat worden gediscussieerd over de zin en onzin van AI binnen ons vakgebied.
Autisme en kwaliteitszorg voor IB’ers/KC’ers

Werk jij als IB’er /KC’er met leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS)? Dan herken je vast de uitdagingen. Hoe breng je onderwijsbehoeften …
E-learning Pedagogisch kompas door Steven Pont – Als je werkt met jongeren in het voortgezet onderwijs en mbo
Jongeren kampen steeds vaker met sociaal-emotionele uitdagingen. Een belangrijke opgave waar je als onderwijs-of zorgprofessional in het voortgezet onderwijs of mbo iets mee moet. De RINO Groep biedt in samenwerking met Steven Pont en Nul18 deze e-learning aan die de pedagogiek versterkt als belangrijke basis voor de mentale gezondheid van jongeren. Je krijgt inzichten en handvatten op 10 thema’s die je direct in de praktijk kan toepassen. Ieder thema wordt met verschillende opdrachten afgerond.
Werken aan de woordenschat

Woordenschat is één van de belangrijkste bouwstenen van begrijpend lezen. Het gaat daarbij niet alleen om hoeveel woorden leerlingen kennen, …
Teamtraining Expliciete Directe Instructie 2.0 (EDI)
Met je team terug naar de kern van het vak: onderwijzen! Expliciete Directe Instructie 2.0 (EDI) is een bewezen methodiek waarbij met een heldere instructie en hoge verwachtingen de leerlingen worden geholpen om zich de leerstof eigen te maken.