Beleidsrijk begroten in het primair onderwijs
Maak van begroten een krachtig instrument voor beter onderwijs. In dit leertraject ontdek je hoe bestuurders, controllers en schoolleiders samen sturen op visie, beleid en middelen. Beleidsrijk begroten betekent: keuzes maken die bijdragen aan kwaliteit, doelgericht werken en transparante verantwoording.
Grip op gedrag
Een verdiepende training om gedrag te begrijpen, begeleiden en begrenzen. Van mindset tot omgaan met complex gedrag, met focus op welbevinden van kind én leraar.
Terugkomdag Verdiepende opleiding IB als KC

Verdiepen, verbinden & versterken Heb jij de Verdiepende opleiding IB als KC afgelopen jaren gevolgd bij Instondo Academy en …
De schoolleider als preventiemedewerker
We bespreken de wettelijke verplichtingen uit de Arbowet en gaan in op het belang van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).
Het veranderkompas: veranderen is een vak – deel 2

Wil je wezenlijke veranderingen op school realiseren? Benader veranderen dan als vak. Een vak waar je beter in wordt door …
Het veranderkompas: veranderen is een vak – deel 1

Wil je wezenlijke veranderingen op school realiseren? Benader veranderen dan als vak. Een vak waar je beter in wordt door …
Op maat gemotiveerd: differentiëren in je lessen

Als docent weet je dat geen twee studenten hetzelfde zijn. De een verveelt zich snel, de ander haakt juist af …
Sterke lezers: samen bouwen aan beter leesonderwijs

De resultaten van het leesonderwijs in Nederland vallen helaas tegen. Ongeveer een derde van het aantal leerlingen op 15-jarige leeftijd …
Masterclasses: versterk je curriculum voor taal, rekenen en wiskunde
Deze masterclass is bedoeld voor iedereen die verantwoordelijk is voor taal, rekenen en wiskunde in het primair of voortgezet onderwijs.
mBIT Coach Opleiding Werk met hoofd, hart en buik
Wat als je leerlingen of teams écht konden luisteren naar hun Hoofd, Hart én Buik?
In het onderwijs, coaching en leiderschap zien we het dagelijks: mensen die vastlopen in denken, piekeren, of emoties die hen overspoelen. Leerlingen die faalangstig zijn. Of docenten die hun zelfvertrouwen verliezen in hun leiderschap. We proberen verandering te realiseren met gesprekken, inzichten en gedragsoefeningen, maar vaak blijft het gevoel hangen: “Ze begrijpen het wel… maar ze voelen het nog niet.” Rationeel weten is toch altijd zo anders dan voelen hoe het moet en daadwerkelijk doen.
Masterclass mBraining emotieregulatie bij Jongeren
Herken je dit?
Een leerling die plots dichtklapt. Een jongere die boos wordt, zich terugtrekt of alleen nog grapjes maakt. Je voelt: er speelt iets diepers. Maar praten, uitleggen of corrigeren lijkt niet te helpen. We leven in een tijd waarin jongeren continu prikkels ervaren. Hun zenuwstelsel staat vaak aan. Ze raken uit balans — en weten niet hoe ze terug moeten schakelen. Ze tonen in de klas gedrag als: terugtrekken, dichtklappen, paniek, boosheid, aanpassingsgedrag of clowneske reacties. Allemaal expressies van het zenuwstelsel dat zijn balans zoekt. We proberen vaak met woorden te kalmeren, maar emotieregulatie begint niet in het hoofd, het begint in het lichaam, bij het hart en de buik.
Gedoe in de klas – Hoe jouw rugzak zichtbaar wordt
Ken je dat gevoel in de klas dat je voortdurend brandjes aan het blussen bent? Die ene leerling die steeds grapjes maakt, het groepje dat anderen buitensluit, of een klas waarin alles lijkt te escaleren? Soms merk je dat jouw reactie veel groter is dan de situatie vraagt – boosheid, verdriet of machteloosheid die je niet helemaal kunt plaatsen.
In deze masterclass ga je ontdekken hoe jouw eigen rugzak – je ervaringen, overtuigingen en familiegeschiedenis – doorwerkt in de dynamiek met je leerlingen. Gedrag van leerlingen is vaak een spiegel van henzelf én van jou.
Prikkelverwerking ondersteunen bij leerlingen met ASS

Tijdens de rekenles vraagt Sara ineens: ‘Juf, is er straks gym?’ Even later zit ze met haar handen op haar …