Optimisme en veerkracht

Het is essentieel dat een school aandacht besteedt aan welzijn en optimisme, omdat dit een positieve invloed heeft op de leerlingen, de medewerkers en de algehele schoolomgeving. Door het bevorderen van welzijn worden de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van leerlingen ondersteund, wat hun vermogen om te leren en te groeien verbetert. Optimisme ontwikkelt een positieve blik, versterkt veerkracht en helpt bij het omgaan met uitdagingen. Door deze aspecten te integreren in het onderwijs, wordt een stimulerende en ondersteunende omgeving gecreëerd waarin leerlingen kunnen gedijen en hun volledige potentieel kunnen bereiken.

De positieve psychologie (dr. M. Seligman) richt zich op de mogelijkheden die er zijn om te ontwikkelen en op ons welzijn. Tijdens deze training focussen we ons op de basis van deze positieve psychologie.

Daarnaast is deze stroming in de psychologie rijk aan wetenschappelijk onderbouwde interventies om het welzijn en de veerkracht van onszelf en onze leerlingen vanuit de kern te versterken, zodat er meer optimisme en veerkracht ontstaat.

In deze training geven we een overzicht van het belang van positieve psychologie. Vervolgens nemen we je mee in het P.E.R.M.A.-model van M. Seligman: elke letter staat voor een onderdeel van de positieve psychologie.

We behandelen deze vijf onderdelen met een korte uitleg en doorvoelen deze vervolgens middels praktische oefeningen die vervolgens zijn toe te passen in de klas en in het team.

Ook deze module is beschikbaar als hele trainingsdag. Logischerwijs is er op een hele trainingsdag nog meer ruimte om achtergronden van de vijf onderdelen uit te werken, zowel in kennis als in werkvormen.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg€ 850