Jonge kinderen zijn enthousiast, nieuwsgierig en willen nieuwe dingen leren. Ze leren door te spelen in activiteiten met de leerkracht en andere kinderen. Jonge kinderen leren veel informeel en hebben soms formele instructie nodig. Het onderwijs aan peuters en kleuters heeft daarom een eigen dynamiek.
Scholen zoeken naar een manier om dit goed vorm te geven. Hierbij kan ik helpen.
Op deze pagina vind je een greep uit het aanbod waarmee ik je kan helpen in het werken met kleuters.
Scholen vragen mijn hulp vaak op de onderstaande onderwerpen:
- Het samenstellen van een beredeneerd aanbod/eigen thema’s maken
- Doelgericht hoekenspel, spel en spelbegeleiding.
- Maken van een visie voor groep 1-2
- Werken met een instructiemodel (of niet of soms…)
- Werken aan fonemisch bewustzijn, letterkennis en mondelinge taal.
- Werken aan een leerlijn voor rekenen
- Rekenvragen in prentenboeken.
- Ontwikkelen van executieve functies.
- Begrijpend luisteren
- Implementatie van VVE-methodes
- Werken zonder methode of met methode als bronnenboek.
- Buitenspelen
- Coaching van leerkrachten (waar beeldcoaching een onderdeel van kan zijn)