Wat is er leuker dan liedjes luisteren bij de taalles? Helemaal wanneer de leerlingen er ook nog taalvaardiger door worden. In deze training leer je lessen omtrent muziek voor zowel onder- als bovenbouw zo te ontwerpen dat leerlingen vaardigheden in samenhang trainen. Door het werken met activiteiten voor, tijdens en na het luisteren verwerven leerlingen woordenschat, automatiseren ze grammatica en trainen ze de vaardigheden lezen, luisteren, spreken en schrijven. Daarnaast is muziek goed inzetbaar om kennis van land en volk te vergroten.
Herkenbaar?
- Je wil je lessen afwisselender maken.
- Je wil muziek inzetten, maar het moet naast een leuke les ook taalverwerving opleveren.
- Je leerlingen luisteren graag muziek en daar wil je gebruik van maken in je lessen.
- Je wordt zelf enthousiast van muziek.
Tijdens deze studiedag komt een breed scala aan werkvormen aan bod, waarmee je meer uit muziek kunt halen dan alleen meezingen én ontwerp je een eigen les(senreeks) bij een door jou gekozen lied.
Aan het eind van de dag:
- Heb je een breed scala aan werkvormen ter beschikking om muziek in te zetten ten behoeve van taalverwerving (lezen, luisteren, spreken, schrijven, woordenschat, uitspraak)
- Kun je muziek in zetten ten behoeve van kennis van land en volk
- Beschik je over een theoretisch kader m.b.t muziek en taalverwerving
- Heb je veel tips voor de lespraktijk meegekregen
- Heb je een les(senreeks) voor je eigen klas(sen) uitgewerkt bij een door jou gekozen lied.
In het kort: in deze training leren we je hoe je een Engels/Duits/Frans/Spaans lied zo kunt inzetten dat je leerlingen zeggen: ‘Dat was leuk en ik heb er ook nog veel van geleerd’.
Voor wie: docenten MVT die graag wat vaker muziek in willen zetten tijdens hun lessen en/of de leeropbrengst van deze lessen willen verhogen.
Wanneer en waar: donderdag 12 juni van 9.30 – 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten (1 minuut lopen van station).
Kosten: € 365,- inclusief materiaal en lunch.