Inhoud kort:
Voor een succesvolle inzet van gepersonaliseerd leren is een growth mindset voor kinderen en leerkrachten een voorwaarde. Met zo’n mindset kan een ideale leercultuur worden gecreëerd. Hoe ontwikkel je nou zo’n growth mindset? En hoe verander je een fixed mindset naar een groeiperspectief? In deze training leer je wat hiervoor nodig is en hoe jij als leerkracht, coach en friendly mediator jouw leerlingen hierbij helpt.
Doel:
Als leerkracht heb je vaak de wens dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Wat niet iedereen weet is dat jij en de leerlingen daar zelf invloed op hebben. Het geloven in de groeimogelijkheid van talenten en capaciteiten noemen we een growth mindset. Via fijne begeleiding en een positieve insteek kan iedereen ontwikkelen. Natuurlijk gebeurt dit wel voor iedereen op een eigen tempo. Falen of fouten maken is op deze manier een oefenpoging en nooit een bewijs van onvermogen. Het mooie is dat leerlingen met een growth mindset altijd in staat zijn om te leren. Dit wordt nog eens versterkt als het leren gepaard gaat met positieve feedback van klasgenoten of de leerkracht.
Mensen die niet geloven in deze groeivariant, hebben een fixed mindset. Ook als leerkracht ben je soms overtuigd dat bepaalde capaciteiten er wel of niet inzitten. Sta eens stil wat er gebeurt bij een leerling van wie je dit denkt. Die ontloopt dingen en wil geen fouten maken, zodat er ook geen negatieve reacties volgen. Het succes van klasgenoten kan een bedreiging worden in plaats van een gedeeld plezier. Ook faalangst, onzekerheid en perfectionisme liggen op de loer. Des te meer reden om als leerkracht specifiek gedrag op tijd te signaleren. In deze training onderzoeken we stap voor stap het effect van de positieve aanpak, de growth mindset:
- Betere prestaties en effectieve inzet van leertechnieken
- Makkelijker herstel na het halen van een laag cijfer
- Minder of geen prestatieverschil tussen leerlingen
Vervolg of alternatief:
- Talentontwikkeling
- Coöperatief leren
- Persoonlijke begeleiding en coaching op de eigen werkplek
Overige informatie en materialen
Deze training is goed te combineren met begeleiding op maat in de eigen praktijksituatie.
Praktische informatie
Doelgroep: Leerkracht, IB-er
Duur: 1 dagdeel
Studietijd: 8-12 uur
Niveau: 1