De middenleider (ook wel middenmanager genoemd)
Bewust gebruik ik middenleider om aan te geven dat de laatste jaren het accent op leidinggeven ligt als het gaat over de verwachting van deze functie of taak. Het leiden van collega’s en onderwijsverbeteringen. Het managen is en blijft aanwezig, maar ik zie stilaan een verschuiving hiervan naar de mentoren, die zorgen voor de leerling en naar de coördinatoren, die leerlingen (achter)volgen.
Ondanks deze ‘verschuiving’ leeft de middenleider nog vaak in de waan van de dag.
De volgende thema’s kunnen aangeboden worden in een maatwerktraining.
- Leiderschapsontwikkeling
- Onderwijskundig leiderschap
-
Als onderwijskundig leider houd jij je bezig met docenten die het primaire proces blijven verbeteren: de lessen. Dit betekent dat je een duidelijk beeld voor ogen moet hebben wat je met je onderwijs wilt bereiken. Je zorgt ervoor dat de docenten zich zodanig ontwikkelen (professionaliseren) dat je dit samen voor elkaar krijgt.
Vragen die je hierbij kunt stellen: Wat is ‘goed’ onderwijs en wanneer zijn onze lessen ‘goed’? Hierbij zijn je schoolplan en de inspectie criteria kaderstellend.
-
- Gespreid leiderschap
- Leergang middenleiderschap
- Persoonlijke coaching
-
Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.
Coaching gaat in grote mate over het kijken naar je gedrag. Hoe effectief is het en bereik je hiermee wat je verwacht? Het formuleren van een heldere hulpvraag is een van de eerste stappen die gezet moeten gaan worden. Daarnaast is hierbij de coachrelatie van groot belang. Er dient een zogenaamde ‘klik’ te zijn.
Het formuleren van de hulpvraag of vragen kan op verschillende gebieden liggen o.a. :
• Het ondersteunen van je persoonlijke ontwikkeling en je leidinggevende rol.
• Versterken van je taak- of functiegerichte competenties.
• Vragen rondom je energie in je werk, vitaal blijven, loopbaanwens.
• Of simpelweg omdat je feedback wilt op je gedrag gezien door ‘vreemde’ ogen.
-