Mentoraat in het hier en nu

Als mentor ben je het eerste aanspreekpunt voor je leerlingen en hun ouders en ben je hiermee het ‘gezicht’ van de school. Vaak kom je voor onverwachte situaties te staan waarin je beslissingen moet nemen die kunnen gaan over het belang van de leerling of het belang van je school. De rol van mentor, vraagt naast het docentschap veel tijd en energie en is onvoorspelbaar. Om hier beter mee om te gaan is er training van twee dagdelen waarin op maat wordt gewerkt om je mentorschap te versterken. Concreet en passend bij jou als persoon.

Doel

De deelnemers…

  • Hebben een duidelijke beeldvorming over hun rol als mentor met de verantwoordelijkheden en taken, bevoegdheden en middelen.
  • Weten wat de leerling (mens in ontwikkeling) nodig heeft.
  • Zijn geïnformeerd over gesprekstechnieken  en hebben hiermee geoefend in (ongemakkelijke) situaties.
  • Hebben kennis en vaardigheden gekregen over gedoe (ruis) in de communicatie en hoe daar beter mee om te gaan. (Herkennen en signaleren van bijzonder gedrag).
  • Hebben kennis over de verschillende rollen die je in de communicatie met anderen speelt.

Inhoud

Het programma speelt in op je leervragen, problemen, dillema’s en knelpunten die je tegen kunt komen in je rol als mentor: jouw gedrag als mentor staat centraal.

Daar waar nodig vindt er een ‘kennis-snack’ plaats: Kort en bondige informatie over de achterliggende theorie en onderzoek.

Hierbij valt te denken aan:

  • Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden
  • Beinvloeden en regie houden tijdens een gesprek
  • Groepsdynamica
  • Leerlingen: mensen in ontwikkeling
  • Weerstand in gesprekken. (lastige* gesprekken)

Werkwijze

Tijdens deze twee halve dagen (ochtenden of middagen) wisselen theorie en praktijk elkaar af met de nadruk op de praktijk door te doen en te ervaren.

Tussen de eerste en tweede bijeenkomst dient het geleerde zoveel mogelijk toepgepast te worden in je werk.

Voorbereiding

Voorafgaand aan de bijeenkomsten wordt van de deelnemers gevraagd om hun leervraag te beschrijven en om enkele stukken door te lezen ( leestijd ongeveer 2 uur). Deze worden na aanmelding toegestuurd.

* lastige gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over: de boze ouder, loyaliteitsconflict/dilemma tussen collega en leerling, omgaan met een ‘gesloten’ leerling.

Investering:

Uitgaande van een training op de schoollocatie met maximaal 12 deelnemers, zijn de totale kosten € 2500,- Dit is inclusief de materialen.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg2 bijeenkomsten€ 2500Maximaal 12 deelnemers