Begrijpend Lezen

Meesterlijk Begrijpend Lezen!

Betere resultaten door dagelijks begrijpend lezen als echte interactieve denkactiviteit neer te zetten. Leerkrachten leren de cruciale vaardigheid van het modelleren. U gaat praktisch aan de slag met een krachtige impuls voor lezen met begrip.

Resultaat

Met een krachtige impuls voor het leesonderwijs op school worden de resultaten verhoogd. De kracht van de workshop is het onderling uitwisselen van praktijkervaringen en meesterlijke voorbeelden uit eigen praktijk.

Hoe werkt het

De volgende onderdelen, voor hoge resultaten van het begrijpend leesonderwijs, staan centraal.

  1. Begrijpend lezen; de interactieve denkactiviteit
    U gaat praktisch aan de slag met begrijpend lezen als interactieve denkactiviteit. U krijgt een stevig theoretisch kader, gericht op wat echt werkt! De rol van de leerkracht als voorbeeld bij het doorgronden en begrijpen van teksten, wordt praktisch neergezet (modeling/hardop denkend voorlezen). De rol van leesmotivatie en het belang van diepgaand lezen om teksten te doorgronden komen hierbij aan de orde.
  2. Verdiepingsmodule Leren Analyseren voor het begrijpend lezen
    We gaan de diepte in op de volgende onderdelen:
  • Het evalueren van begrijpend lezen.
  • Het maken van een inhoudelijke analyse voor het begrijpend lezen als concrete basis voor lessen (bijvoorbeeld een periodeplan)
  • Diagnostische leergesprekken voeren met kinderen volgens een vast format.
  • Beter begrip door vloeiend lezen.
  1. Coöperatieve werkvormen structureel ingezet
    Een inspirerende workshop met veel praktische didactische structuren en activerende activiteiten die leerlingen effectief laten samenwerken, praten en nadenken voor, tijdens en na de lessen begrijpend lezen. Aandacht voor het verdiepend lezen (close reading)
  2. Woordenschat onderwijs 
    Centraal staat het kritisch kijken naar vorm en inhoud van woordenschat. Aandacht voor de vraag aan welke woorden u wilt gaan werken (woordselectie). U leert praktisch vorm te geven aan de drie structuren:
  • Routines
  • Gebruik van grafische modellen.
  • Het inzetten van coöperatieve werkvormen (consolideerspellen)

Voor wie

  • Leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8.
  • Intern Begeleiders en directies.

Trainer

Brenda Kokje, zij is specialist op het gebied van taal-leesonderwijs en heeft ruime ervaring als trainer/adviseur. Tevens is zij opleider taal-leesspecialist.

Waar en wanneer

Incompany of Meestertraining (dagdeel), offerte op maat.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Onderwerpen