Vier avonden inspiratie!
Als je rondkijkt op je school of je leest een tijdschrift kunnen er zomaar wat vragen bij je opkomen: Wat betekent de ontwikkeling van AI voor mijn school? Weet ik zelf wel genoeg? Kan ik de activiteiten van burgerschap meetbaar maken? Lukt het me om goed voor mezelf te zorgen door op mijn werk te ontspannen? Is er een goede manier om tegen de dagelijkse gang van zaken op school aan te kijken zonder hopeloos te worden?
Reflecteren op je werk in het onderwijs
Als leidinggevende of als collega op school is het belangrijk om een rolmodel te zijn voor zowel je collega’s als je leerlingen. Samen met de collega’s geef je inhoud en vorm aan het onderwijs. Je verzamelt nieuwe inzichten en probeert deze toe te passen in je onderwijs. Soms is het leuk om vanuit heel andere invalshoeken naar jouw handelen op school te bekijken.
Het werk in het onderwijs gaat altijd door. Urgente zaken krijgen meestal voorrang. Toch wil je vaker stilstaan bij belangrijke zaken. Bij hoe je je werk doet en vanuit welke overtuigingen. Bij je werkwijze en of die misschien betekenisvoller kan. Maar tijd vrijmaken om naar dit soort kwesties te kijken, is lastig. Het helpt om dit samen met andere onderwijsprofessionals te doen tijdens geplande bijeenkomsten. Dat dwingt je de tijd te nemen; de aanwezigheid van anderen geeft bovendien een andere kijk op kwesties en nodigt uit tot nadenken en dialoog.
De masterclasses Professioneel handelen vanuit inspiratie omvatten vier avondbijeenkomsten van ruim anderhalf uur. Online, dus aangenaam vanuit huis, reflecteer je samen met andere onderwijsprofessionals op je eigen handelen als leraar of leidinggevende. Dit doe je onder begeleiding van twee ervaren onderwijsadviseurs van CPS: Cor Verbeek en Jaap ter Steege. Zij geven je vanuit vernieuwende invalshoeken inspiratie en zetten je aan het denken over wat er echt toe doet.
Inspiratie uitgangspunten
Masterclass 1. Wat gaat de ontwikkeling van AI betekenen voor ons onderwijs?
Uitgangspunt: Nexus (Yuval Noah Harari).
Masterclass 2. Burgerschap op een andere manier vormgeven.
Uitgangspunt: Revolutie in de schoolgang (Joris Verheijen).
Masterclass 3. Met wijsheid de werkelijkheid begrijpen.
Uitgangspunt: Wijsheid (Paul Verhaeghe).
Masterclass 4. Hoop als uitgangspunt van het handelen op school.
Uitgangspunt: Tijd is hoop (Joke Hermsen).
Wat leer je?
In vier bijeenkomsten inspireren we jou om te reflecteren op het eigen professioneel handelen. We willen je aanzetten tot denken en tot het doen!
- Je onderzoekt een aantal paradigma’s van waaruit je handelt.
- Je reflecteert op je visie en handelen om vandaar uit tot nieuw handelen te komen.
- Aan de hand van erkende en inspirerende literatuur wordt je uitgenodigd om met collega’s in dialoog gedachten en denkbeelden uit te wisselen om daarmee van elkaar te leren.
Voor wie?
Deze training is voor iedereen binnen de school die graag met ons en collega’s wil reflecteren op het eigen professionele handelen vanuit vernieuwende invalshoeken. We verwachten van de deelnemers een proactieve houding en de bereidheid om een aantal teksten te leze
Wanneer en waar?
- Woensdag 24 september 2025, 19.15 – 21.00 uur
- Woensdag 4 november 2025, 19.15 – 21.00 uur
- Woensdag 25 maart 2026, 19.15 – 21.00 uur
- Woensdag 27 mei 2026, 19.15 – 21.00 uur
- Online via Zoom
Praktische informatie
De bijeenkomsten vinden in de avonduren plaats. Deelnemers ontvangen een beveiligde link om in te loggen. Daarnaast maken we gebruik van een online leeromgeving met aanvullende artikelen en beeldmateriaal.