Als teamcoach richt je je op het inzichtelijk maken van de huidige ontwikkelingen, uitdagingen en mogelijke verstoringen in de samenwerking van het betreffende team. Daarnaast geeft een teamcoach meer inzicht in de onderlinge actie- en reactiepatronen die onbewust een effect hebben op de kwaliteit van de samenwerking alsook op het voorbeeldgedrag, bijvoorbeeld van management- en directieteams, naar de werkvloer.
De focus in deze masterclass ligt op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van zowel de coach als de, op verschillende niveaus functionerende, teams waardoor de samenwerking versterkt, doelstellingen worden behaald met als positief effect de groei van de organisatie.
Waar ga je mee aan de slag:
In de Masterclass Teamcoaching wordt er een verdiepingsslag aangebracht in de vaardigheden van de coach of professional om te kunnen werken met teams op diverse niveaus. De deelnemer gaat onder andere aan de slag met het werken met de systemische aspecten binnen een team, het stimuleren van (zelf)reflectie, de ontwikkeling van taakvolwassenheid en met het inzetten van gerichte en effectieve interventies.
Daarnaast gaan we in op het vergroten van het zelfbewustzijn binnen teams en de impact hiervan op houding, gedrag en de groepsdynamica. Afstemming in het samenwerken, helder communiceren en werken in het hier en nu staan steeds centraal. Binnen ieder vraagstuk wordt gekeken naar de huidige situatie en context waarbinnen een team zich bevindt, welke patronen zichtbaar worden en wat het effect hiervan is op het functioneren.
Op welke wijze krijg je een team weer in beweging wanneer teamprocessen stagneren? En hoe zorg je ervoor dat zowel de individuen binnen een team ontwikkelen en tegelijkertijd het potentieel van het gehele team tot zijn recht komt en benut wordt? Voor effectieve verandering en resultaten op korte- middellange- en lange termijn is het nodig dat onuitgesproken opvattingen en belemmeringen, onderliggende en onbewuste patronen en interne drijfveren van het team bespreekbaar worden gemaakt. Als teamcoach begeleid je dit proces, breng je de ‘onderstroom’ in kaart, kijk je waar de onbenutte kansen liggen, op welke wijze je de toegevoegde waarde van teamleden in de samenwerking met anderen kunt stimuleren en hoe je een team kunt coachen naar taakvolwassenheid, het nemen van eigen verantwoordelijkheid en performance verbetering.
Afhankelijk van jouw wensen en leerdoelen mag je aan het einde van de masterclass in ieder geval verwachten dat je:
- Ontwikkelvragen en leermogelijkheden van teams beter kunt identificeren
- Teams systemisch kunt benaderen en effectievere interventies kunt inzetten
- De onderstroom binnen teams kunt herkennen en de invloed hiervan inzichtelijk en beter bespreekbaar kunt maken
- Als professional meer inzicht hebt gekregen in jouw eigen rol in de wisselwerking en de impact hiervan op teams en de groepsdynamica
- Teams op een professionelere wijze kunt coachen naar zelfsturing, zelfreflectie, persoonlijk leiderschap en samenwerking
- Jouw eigen coachstijl (h)erkent en deze effectiever kunt inzetten als teamcoach
- Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling verder bent gegroeid en over diverse technieken beschikt binnen deze specialisatie
- Zelfreflectie standaard op de agenda hebt staan waardoor je bewustere keuzes maakt in jouw rol als professional
Praktische informatie:
5 lesblokken van 2 aaneengesloten lesdagen
De masterclass kent een voortdurende afwisseling van theorie en praktijk, is intensief en toch prima te combineren met een fulltime baan. In 8 maanden heb je 10 opleidingsdagen, neem je 2 keer deel aan een intervisiebijeenkomst, schrijf je een essay gericht op een onderwerp dat affiniteit heeft met teamcoaching en voer je zelfstandig 2 teamcoachassessments uit. Alle opleidingsdagen worden begeleid door minimaal 2 opleiders. Daarnaast is de masterclass afgestemd op verschillende leerstijlen en bestaat de groep uit minimaal 9 en maximaal 16 deelnemers waardoor individuele aandacht, persoonlijke begeleiding en feedback gegarandeerd is.
Na afloop van de masterclass ontvang je een certificaat van deelname. Je kunt er echter ook voor kiezen om op te gaan voor het erkende Post-HBO registerdiploma tot Systemisch Teamcoach door het volgen van de Masterclass Systemisch Coachen en een aanvullende examenmodule van drie maanden. Deze keuzemogelijkheid wordt besproken tijdens de opleidingsdagen.
Kwaliteit en Permanente Educatie
Deze masterclass heeft het PE-vignet toegekend gekregen van NOBCO (Nederlandse Orde voor Beroepscoaches) en het EMCC (European Mentoring & Coaching Council). Wanneer je aangesloten bent bij NOBCO ontvang je 60 Permanente Educatie uren.
Vooropleiding en intake
Je kunt deelnemen aan deze masterclass als je functioneert op HBO-niveau, waarbij levenservaring en werk- en denkniveau net zo belangrijk zijn als een diploma. Ook ben je van harte welkom wanneer je een opleiding tot coach of trainer hebt gevolgd maar ook professionals, zoals leidinggevenden, (HR)managers en executives kunnen deelnemen aan deze masterclass.
Om optimaal te kunnen leren en het beste uit jouw ontwikkeling te halen, wordt er tussen de inschrijving en de eerste opleidingsdag een intakegesprek gevoerd. In dit gesprek worden jouw leerwensen en -behoeften geïnventariseerd en verwachtingen op elkaar afgestemd. Op deze manier realiseren we met elkaar een optimale samenwerking en interactie.
Programma inhoud:
Deel 1: De persoonlijke groei van de teamcoach
- De grondhouding van de teamcoach: zelfbewustzijn, zelfreflectie, zelfmanagement en zelfsturing
- Het systeem van de teamcoach
- Rollen, patronen, conditioneringen en presentatie
- Het eigen copingsmechanisme en de invloed ervan op de gespreksvoering binnen teams
Deel 2: Voorbij het systeem van het team
- Het teamcoach proces
- Bewustzijn en co-creatie binnen teams, werken met verschillende niveaus van bewustwording
- Systemische wetmatigheden en het inzetten van systemische methodieken
- Weerstand, conflicthantering, mediation en het dialoog
- Draagvlak creëren door heldere en effectieve communicatie (informeren, onderhandelen, delegeren, inspireren en consulteren)
- Zelfsturing en het stimuleren van individuen binnen teams a.d.h.v. 4x ‘zelf’ en taakvolwassenheid
Deel 3: Teamdynamiek en effectieve begeleiding van teams
- Teamontwikkeling, teamfasen en teamstructuren zoals traditionele-, crossfunctionele-, agile- management- en directieteams
- Groeps- en teamdynamica
- Internationale modellen
- De vijf oorzaken van disfunctionerende teams
- Interventies en de strategieën van de teamcoach
- Het coachen van zowel de individuele ontwikkeling als de collectieve ontwikkeling van het team
- Supervisie, reflecteren en evalueren