Werken aan goede leerresultaten is belangrijk. Leren met diepgang en betrokkenheid gaat een stap verder. Dat is leerlingen ‘boeien’ met onderwijs dat zin en betekenis voor hen heeft. Dit sluit aan bij de behoefte van leerlingen om dingen beter te begrijpen en iets met deze kennis te doen. Gangbare instructie modellen, zoals effectieve instructie, schieten tekort voor wie dieper les wil geven. Daar heb je andere pedagogisch-didactische perspectieven bij nodig, zoals de gelijkenissen in de Bijbel. Ze zijn inspirerend en geven een stimulans om pedagogisch en didactisch te groeien in het beroep. Dat is motiverend voor leraren en leerlingen.
Programma
9.00 – 9.15 uur Inloop
9.15 – 9.30 uur Opening en kennismaken
9.30 – 10.30 uur Over zinvol onderwijs; de les van Jezus’ gelijkenissen voor het onderwijs van nu
Bij lesgeven wordt vaak gedacht aan modellen voor effectieve instructie. Het zijn echter modellen met een beperkt effect en reikwijdte. De wijsheid die spreekt in de bijbelse gelijkenissen, biedt een dieper en uitdagender didactisch perspectief. Ze spiegelen ons hoe het leerproces zich kan verdiepen. Dat gaat langs drie stappen:
- Feitelijke kennis en vaardigheden
- Inzicht en verbanden leggen
- Persoonlijke betekenis en zingeving
10.30 – 10.45 Reflectiemoment
Bezinning op de lespraktijk.
10.45 – 11.15 uur Pauze
11.15 – 12.15 uur workshop ‘Het verhaal van bergen steen’
Leren met diepgang en betrokkenheid en de drie stappen uit de gelijkenis in praktijk gebracht.
12.15 -12.30 uur Reflectiemoment
13.20 – 13.30 uur Lunch
13.30 uur – 14.00 uur Verwondering als basis voor leren met diepgang en betrokkenheid
Het geheim van écht onderwijs is dat leerkracht en leerling samen betekenisvolle ogenblikken doormaken en inzicht en waardering delen. Daarbij speelt gedeelde verwondering of verbazing een essentiële rol. We denken na over de pedagogische betekenis van de verwondering en oefenen ons zelf er mentaal en praktisch in, om het weer door te geven aan onze leerlingen.
14.00 – 14.45 uur workshop ‘Stilte als de achterkant van het woord’
Hoe de drie stappen uit de gelijkenis in de praktijk tot verwondering kunnen leiden.
14.45 – 15.00 uur Pauze
15.00 -15.30 uur Verschil van perspectief
De les van de gelijkenissen stelt de vraag hoe wij in het leven staan, hoe we kijken en welk perspectief we kiezen. Hoe openen we dit voor onze leerlingen, lopen we met hen mee op en motiveren we hen om in beweging te komen. Hierbij laten we ons inspireren door het verhaal van de Emmaüsgangers.
15.30 uur Afsluiting
Doelgroep
Schoolleiders, teamleiders en leraren met interesse voor pedagogisch-didactische verdieping van kennis en vaardigheden.