Master Excellent Teaching – Specialisatie Kwaliteitscoördinator

Introductie

De Master Excellent Teaching – specialisatie Kwaliteitscoördinator (KC’er) richt zich op het versterken van de beroepscompetenties van KC’ers (LBBO, 2022) in PO, VO en MBO. Het is een tweejarige deeltijd master.

De Kwaliteitscoördinator speelt een cruciale rol in het waarborgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Deze professional werkt nauw samen met leraren, schoolleiders, bestuurders en derden om strategieën en processen te ontwikkelen die bijdragen aan een hoge onderwijskwaliteit. Daarnaast speelt deze een belangrijke rol om, vanuit deze inzichten en vanuit de drie rollen (leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur) op een drietal domeinen (leren, data en zorg) de onderwijskwaliteit continue te verbeteren. Deze opleiding voegt daar de rol van strategisch onderwijsadviseur die het schoolbestuur gevraagd en ongevraagd van advies voorziet, aan toe.

Wat houdt de master in?

Deze unieke opleiding biedt een diepgaand begrip van onderwijsprocessen, didactische en pedagogische theorieën, onderzoeksmethoden en innovatieve praktijken.

KC’ers worden gestimuleerd om kritisch te reflecteren op het bevorderen van professionele groei, ethische vraagstukken binnen het onderwijs, het gebruik van data voor kwaliteitsverbetering en het ontwikkelen van hun eigen onderzoeksvaardigheden. Daarnaast worden ze aangemoedigd om strategieën te ontwerpen die bijdragen aan de verbetering van het onderwijs op verschillende niveaus. De opleiding richt zich op het toepassen van wetenschappelijk onderbouwde benaderingen, waarbij KC’ers worden uitgedaagd om onderwijsinnovaties te ontdekken en te implementeren die steunen op gedegen onderzoeksresultaten en praktische bewijsvoering.

Studenten krijgen de mogelijkheid om hun eigen leiderschapskwaliteiten en ethisch bewustzijn te versterken, terwijl ze leren hoe ze positieve veranderingen kunnen initiëren, zowel binnen hun eigen school als in het bredere onderwijssysteem. De opleiding stelt Kwaliteitscoördinatoren (KC’ers) in staat om met morele en ethische vraagstukken uit de voeten te kunnen. In de onderwijspraktijk staan verschillende waarden soms op gespannen voet met elkaar en dienen morele kwesties zich regelmatig aan. Kwaliteitscoördinatoren hebben baat bij kennis en vaardigheden om ook in dit opzicht passend, doeltreffend en verantwoord te navigeren en te opereren.

Waarom deze opleiding?

De ontwikkelingen in het functieprofiel van KC’er, toename van speciale zorg voor bepaalde leerlingen, medicalisering, wisselende gerichtheid op systeemverbetering en technologische, maatschappelijke en culturele verschuivingen zijn van invloed op de beroepsvereisten van de kwaliteitscoördinatoren; dus op de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben. Dit is voor Academica de reden om een master te willen bieden dat op deze ontwikkelingen inspeelt en kwaliteitscoördinatoren die al de nodige werkervaring hebben, helpt om hun bekwaamheden in relevante opzichten te verrijken, te verfijnen en te versterken.

Wat haal ik uit dit programma?

Een Master Excellent Teaching – specialisatie Kwaliteitscoördinator (geaccrediteerd door de NVAO in 2025).
Benodigde competenties om de rollen van de KC’er te midden van actuele uitdagingen als geen ander te kunnen vervullen (informeel leiderschap) binnen de organisatie
Een brede en grondige evidence-informed kennisbasis en de praktische toepassing daarvan.
Een diepgaand begrip van goed onderwijs in al zijn facetten, zodat je als KC’er jouw rol nog effectiever kunt vervullen. Dit omvat thema’s zoals leren, didactiek, pedagogiek, curriculumontwikkeling, toetsing, schoolverbetering, ethiek, onderzoek en leiderschap.
Intensieve band met mede KC’ers en toegang tot een netwerk van gelijkgestemden.

Voor wie

Deze opleiding is voor ambitieuze Kwaliteitscoördinatoren in het PO, VO of MBO:

  • Die al werkzaam zijn in het onderwijs.
  • Een voorname rol willen spelen in kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
  • Werk willen maken van de uitdagingen op het gebied van passend onderwijs, medicalisering, duurzame probleemoplossing en maatschappelijke en culturele veranderingen.
  • Die op zoek is naar diepgaande, actuele theoretische en praktische kennis over de volle breedte van het onderwijs. Zie het kopje na de opleidingvoor een uitgebreide toelichting van het profiel van een afgestudeerde van deze opleiding.
  • Die in het bezit zijn van: een Pabo (hbo of universitair) of Lerarenopleiding (hbo of wo) of een diploma gelijkwaardig aan deze diploma’s.
  • Daarnaast is relevante werkervaring van minimaal twee jaar en het hebben van relevant werk — voor ten minste 0,4 fte — binnen het onderwijs een vereiste voor deelname aan de opleiding.
  • Indien je geen werkplek hebt, neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

De afgestuurde student vervult drie rollen: leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur. Als de drie rollen in evenwicht zijn kan de kwaliteitscoördinator zijn vierde rol als strategisch onderwijsadviseur (Professional Developer (PD’er)) vervullen. Deze rol is kennis- en onderzoek gedreven, recht en waarde gedreven en veranderkundig gedreven; corresponderend met de kern van de identiteit van Academica: evidence-informed en maatschappelijk verantwoord werken.

Programma

De master bevat een programma met een horizontale en verticale opbouw
De opleiding is zorgvuldig opgebouwd in acht modules (verticaal) en vier doorlopende leerlijnen (horizontaal).

Zowel in horizontale als in verticale richting is de opleiding zorgvuldig in stappen opgebouwd:

Verticale lijn
Binnen iedere module komen alle vier de leerlijnen aan bod, waarbij Meesterschap altijd de basis is: het grondig beheersen van de belangrijkste wetenschappelijke theorie, en de vertaling daarvan naar excellent onderwijs aan leerlingen. Dit doe je vanuit een onderzoekende houding en een sterk ethisch en juridisch bewustzijn. Persoonlijke leiderschapsvaardigheden zorgen ervoor dat je jouw kennis en kunde zowel in de klas als breder binnen de organisatie – en daarbuiten – kan uitdragen.

Horizontaal
Iedere volgende module bouwt logisch voort op de vorige. Zo volgt bijvoorbeeld module 3 logisch op module 2, omdat de basis van gedragsmanagement (M2) nodig is als kader voor het onderzoeken van pedagogische aanpak bij leerproblematiek (M3). Bovendien zit in iedere horizontale leerlijn een opbouw die culmineert in jaar 2. Bijvoorbeeld de leerlijn Onderzoek start met basale theorie achter praktijk- en ontwerponderzoek binnen het onderwijs. Vervolgens wordt in iedere module een iets complexer onderzoek uitgevoerd waarin dezelfde stappen van onderzoeksmatig werken steeds verder verdiept worden. Uiteindelijk volgt een groot praktijk onderzoek tijdens de thesis in jaar 2.

Een programma met individuele praktijkfocus
Bij de start van de opleiding kies je een individuele praktijkfocus, bij voorkeur in nauw overleg met de school die past bij jouw rol als KC’ers. Deze praktijkfocus is een vraag of een situatie uit jouw praktijk, waarvoor de school op zoek is naar een antwoord of oplossing. Het is geen acuut probleem dat direct opgelost moet worden, maar een breder issue dat over langere tijd en meerdere leerlingen gaat. Deze focus geeft richting aan elke module: vanuit het centrale onderwerp van de module verdiep je je tijdens het eerste jaar in de verschillende aspecten van jouw focus. Je vertaalt bestaande situaties in onderzoeksvragen en leert op een wetenschappelijke manier naar het onderwerp te kijken en te werken. Je slaat hiermee steeds de brug tussen theorie en praktijk.

Modules jaar 1

Module 1: Ontwikkeling, Leren en Onderwijs

De opleiding start bij de basis:

  • Verschillende opvattingen over leren en de ontwikkeling van kinderen worden behandeld.
  • Hoe analyseer je docentengedrag?
  • Hoe kun je daar met samen collega’s aan werken?
  • In de module wordt duidelijk welke kennis over leren en ontwikkelen nodig is om jezelf en anderen te helpen om uitmuntend les te geven. Daarnaast gaan we in op debatten in het onderwijsveld over verschillende leertheorieën om vervolgens tot gefundeerde beslissingen in de eigen onderwijspraktijk te komen.

Module 2: Didactiek en gedrag

Didactiek en de organisatie van leerlinggedrag staan centraal in deze module. De didactische modellen en technieken van effectief lesgeven zijn het uitgangspunt.

  • Waarom staat de leraar centraal bij leerlinggericht onderwijs?
  • Waarom pakt feedback soms heel goed uit en soms helemaal niet?
  • We gebruiken de leertheorie van het cognivitisme om te begrijpen wat effectief lesgeven betekent en waarom wat intuïtief goed lijkt te werken vaak contraproductief is en andersom. Hoe ga je daar als KC’er mee om, wat vraagt dat van jouw rol en van de school.

Module 3: Onderwijs, zorg & opvoeding

Deze module biedt een diepgaande verkenning van de complexe relatie tussen onderwijs, zorg en opvoeding, met een focus op gedragsaspecten en de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. Wat wordt er in deze module behandeld:

  • De verantwoordelijkheden van onderwijs, zorg en opvoeding in relatie tot gedragsaspecten.
  • Knelpunten en mogelijkheden in de samenwerking tussen deze domeinen, met specifieke aandacht voor gedragsproblemen, gedragsvorming en gedragsmanagement.
  • Recente ontwikkelingen in onderzoek en theorievorming met betrekking tot de relatie tussen onderwijs, zorg en opvoeding.

Module 4: Samenwerken op curriculum en toetsing

In deze module worden verschillende visies op curriculum onderzocht, waarbij je aan de hand van theorieën en praktijken leert hoe je tot een eigen visie op curriculumontwikkeling kunt komen zodat je ook hier de leraar en directeur goed kunt adviseren. We staan stil bij:

  • De belangrijkste visies op curriculum en hoe deze toegepast kunnen worden bij de ontwikkeling van een curriculum.
  • De kunst van het toetsen en het werken met data om curriculumontwikkeling te sturen.
  • Wettelijke kaders en richtlijnen voor curriculumontwikkeling, en hoe scholen en leerkrachten begeleid kunnen worden bij het verbeteren van hun curriculum.

Module 5: De rol van de professionele leergemeenschap in een duurzaam kwaliteitssysteem

Deze module richt zich op het opzetten van een duurzaam kwaliteitssysteem en de rol van de professionele leergemeenschap in het proces van organisatie- en kennismanagement binnen een lerende organisatie:

  • De overgang van organisatie-leren naar een lerende organisatie en de benodigde stappen en instrumenten.
  • Het gebruik van organisatiekennis en kennismanagement om de lerende organisatie te ondersteunen en te verbeteren.
  • Het inrichten van een kwaliteitssysteem met aandacht voor verschillende perspectieven, fasen, paradigma’s, scholen, dimensies en menselijke factoren.

Modules jaar 2

Module 6: Schoolontwikkeling in internationaal perspectief

Zelfs als je als professional alle eerder opgedane kennis en vaardigheden goed toepast in je praktijk, is het onmogelijk brede impact te hebben op je school. Waarom? De organisatie van de gehele school moet gestroomlijnd zijn in alle gelederen. In deze module wordt daarom veel aandacht besteed aan:

  • Het werken met professionals en het verstaan van de bredere school als organisatie. 
  • Daarnaast passen we gedachtengoed van de professionele leergemeenschap toe in het werken aan een duurzame en weloverwogen aanpak. 
  • We zoomen ook hier in op jouw rol en jouw leiderschap binnen die organisatie en je onderzoekt jouw school aan de hand van behandelde theoretische kenmerken.

Module 7: Best pratices

In deze module leer je hoe je best practices uit bedrijven en (semi-)publieke instellingen kunt analyseren en toepassen op jouw eigen schoolpraktijk. De module richt zich op het verkrijgen van nieuwe inzichten en het ontwikkelen van een frisse blik op de eigen schoolcontext.

  • Analyse van best practices in bedrijven en (semi-)publieke instellingen.
  • Verwerven van nieuwe inzichten en het ontwikkelen van een frisse blik op de schoolpraktijk.
  • Werken met een praktijkcasus uit jouw eigen school (bijv. professionalisering van medewerkers, gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem, etc.).
  • Zoeken naar en analyseren van een best practice die aansluiten bij je gekozen focus van de casusen en ontdekken van effectieve principes en methode en deze bevindingen vertalen naar jouw eigen schoolpraktijk.

Module 8: Praktijkonderzoek
In deze laatste module van de opleiding voer je praktijkonderzoek uit dat gericht is op het verbeteren van de praktijk, met een duidelijk afgebakende onderzoeksvraag.

  • Fasen van de masterthesis: 1) Onderzoeksvoorstel, 2) Afronding literatuurstudie, ontwerp praktijkinterventie, uitvoering onderzoek en rapportage.
  • Gebruik van mixed methods: Kwalitatieve en kwantitatieve meetinstrumenten voor valide en betrouwbaar onderzoek.
  • Doel van het onderzoek: Het verbeteren van de praktijk op basis van de onderzoeksresultaten en conclusies.

Studiekosten

De tweejarige Master Excellent Teaching – specialistatie Kwaliteitscoördinator vraagt om een investering van €14.500 (vrij van btw). €7.250 per collegejaar. Dit is exclusief het aanschaf van literatuur en locatiekosten.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 1 sep. 202515 bijeenkomsten€ 14500