Een van de aspecten van effectief onderwijs is het beheer van gedrag en de cultuur binnen de schoolomgeving. Onderzoek en onderwijspraktijken hebben consequent aangetoond dat een positieve gedragscultuur niet alleen van invloed is op het welzijn van zowel leraren als leerlingen, maar ook op academische prestaties. Door deel te nemen aan deze leergang krijgen deelnemers de kans om:
- Hun eigen professionele ontwikkeling te bevorderen op het gebied van gedragsverandering leiden/
- Bij te dragen aan het vergroten van de kwaliteit van het onderwijs op school.
- Te leren hoe ze de cultuur binnen hun schoolorganisatie kunnen verbeteren
- De vertaling te maken naar betere academische resultaten, tevreden leraren en leerlingen.
Als je zoekt naar manieren om je impact te vergroten en positieve verandering te stimuleren, is deelname aan deze leergang een interessante stap in die richting!
Een gedragscultuur die gedijt op respect, discipline en hoge verwachtingen heeft een aantoonbare impact op de kwaliteit van het onderwijs. Het vormt de basis voor een omgeving waarin alle leerlingen maximaal kunnen leren. Het is geen toeval dat scholen met een sterke gedragscultuur over het algemeen betere academische resultaten laten zien en een positievere sfeer creëren voor zowel docenten als studenten.
Om deze redenen is er een groeiende erkenning binnen het onderwijsveld voor de cruciale rol van gedragsspecialisten en ervaren leraren in het cultiveren en organiseren van een gezonde gedragscultuur. Deze professionals zijn de katalysatoren voor positieve verandering, ze spelen een sleutelrol bij het inspireren en motiveren van hun collega’s, het betrekken van ouders en het bevorderen van een gunstige leeromgeving voor leerlingen.
Voor wie
Deze leergang is ontwikkeld voor:
- Ambitieuze en gedreven onderwijsprofessionals die leiding willen nemen om de gedragscultuur in hun school te veranderen en te verbeteren.
- Gedragsspecialisten die al ervaring hebben met verandering van gedragscultuur.
- Teamleiders die meer willen leren over hoe ze hun team in beweging krijgen.
- Intern begeleider en Kwaliteitscoördinatoren (KC’ers) die meer willen weten over dit onderwerp zodat ze hun beter collega’s kunnen begeleiden
- Leraren die interesse hebben in gedrag en op dit gebied verandering willen brengen binnen het klaslokaal en daarbuiten.
Programma
Module 1 – Cultuur
- De leergang begint met een bijeenkomst waarin we de onlosmakelijke relatie tussen gedrag en cultuur onderzoeken en bespreken.
- We bespreken de cultuur op jouw school op dit moment en jouw visie voor de ontwikkeling van die cultuur in de loop van de tijd.
- De module gaat verder via onze online omgeving met ongeveer 5 uur zelfstudie. We begeleiden je ook bij het uitvoeren van ongeveer 5 uur gestructureerde observatie en begeleid werken binnen de school.
Module 2 – Obstakels overwinnen
- In deze module kijken we naar de praktische uitdagingen waarmee gedragspecialisten te maken krijgen, zoals communicatie met ouders, het handhaven van hoge verwachtingen voor alle leerlingen en het beheren van de motivatie van studenten.
- De module gaat verder via onze online omgeving met ongeveer 3 uur zelfstudie en 3 uur begeleid werk en reflectie binnen de school.
Module 3 – Leidinggeven aan de verandering
- Tijdens deze module kijken we samen naar hoe we anderen kunnen leiden, ondersteunen en machtigen in verschillende functies – nieuwe leraren, ervaren leraren en schoolleiders – op het gebied van klassenmanagement en gedragscultuur.
- De module gaat verder via onze online omgeving met ongeveer 2 uur zelfstudie en 5 uur gestructureerde observatie en begeleid werk binnen de school. We vragen je ook om een korte presentatie voor te bereiden waarin je je voortgang tijdens de leergang samenvat. We verwachten dat de voorbereiding hiervan ongeveer 2 uur in beslag zal nemen.
Afronding
In de laatste bijeenkomst geeft elke student een korte presentatie over de voortgang gedurende de leergang en hun visie en plan van aanpak voor de volgende stappen. We vieren de afronding van de leergang met het uitreiken van certificaten.
Studiekosten
De genoemde prijzen zijn exclusief materialen die tijdens de verschillende bijeenkomsten zullen worden gebruikt (literatuur e.d.) en exclusief arrangementskosten (o.a. maaltijd/koffie/thee) en reis- en verblijfskosten. Het inschrijfgeld is vrijgesteld van btw.