Leesmotivatie bevorderen

Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat? Klik dan op de knop ‘stel een vraag’. Deze training kan ook incompany bij jou op school aangeboden worden

Veel kinderen vinden het erg leuk om te lezen. Aan de andere kant zijn er ook kinderen die moeilijk aan het lezen komen. Kinderen die met plezier veel stillezen worden betere lezers, ontwikkelen hun kennis van de wereld en vergroten hun woordenschat. Stillezen en leesmotivatie zijn belangrijk en zijn ook goed te stimuleren en bevorderen. Hoe? Dat leer je tijdens deze training!

Tijdens het stillezen in de klas herken je de kinderen die moeilijk tot lezen komen doordat ze zich slecht kunnen concentreren op hun boek, veelvuldig om zich heen kijken en veel tijd besteden aan het ruilen van boeken. Waarom zijn stillezen en leesmotivatie dan eigenlijk zo belangrijk? Kinderen die met plezier veel stillezen worden betere lezers, ontwikkelen hun kennis van de wereld en vergroten hun woordenschat. Juist deze aspecten spelen ook weer een grote rol bij het goed kunnen begrijpend lezen.

Over de training

De training leert je hoe je de leesmotivatie bij kinderen kunt behouden en kunt vergroten bij kinderen die niet vanuit zichzelf deze motivatie hebben. Stillezen is meer dan alleen maar met een boek op je tafel lezen. Volgens leesdeskundigen gaat het ook om het proces van kiezen en verwerken van datgene dat gelezen is. Ook daar zullen we in deze training ruim aandacht aan besteden.

Je krijgt veel praktische tips om meer gemotiveerde lezers in je klas te krijgen. Middels praktijkopdrachten koppelen we de inhoud van de training meteen aan je eigen werksituatie. Daarnaast kijken we ook hoe je een leescultuur in de klas kunt krijgen, waarbij het gevarieerd stillezen ingezet wordt.

Samenhangend aanbod

We willen echter voorkomen dat leesbevordering een verzameling van losse op zichzelf staande activiteiten wordt. We bieden je daarom een samenhangend aanbod van groep 1 t/m 8 met een theoretisch kader als grondslag. Op deze manier kan leesmotivatie een structurele rol spelen bij het leesonderwijs in je school en zorgt het voor betere leesresultaten.

Aantal bijeenkomsten

Deze training bestaat uit 3 bijeenkomsten van 2,5 uur.

Bedoeld voor

De training is gericht op het basisonderwijs en is bedoeld voor leerkrachten, taalcoördinatoren en intern begeleiders.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg3 bijeenkomsten