Leerteamvoorzitter

Introductie

Het programma Leerteamvoorzitter richt zich op de kennisontwikkeling van deelnemers op het gebied van de PLG-werkwijze en daarbij passende werkwijzen die een leerteam kan inzetten, actuele leerpsychologie, onderwijskunde en het pedagogisch-didactisch handelen van effectieve docenten. Deelnemers krijgen uitdagende opdrachten mee om hun vaardigheden te oefenen en kennis terug mee te nemen naar hun eigen leerteam.

Naast inhoudelijke aspecten, legt het programma de focus op leiderschapsvaardigheden, vergadertechnieken en coachingstechnieken. Hiermee worden voorzitters zoveel mogelijk geëquipeerd en ondersteund om naast hun persoonlijke ontwikkeling, ook hun eigen leerteam (en daarmee het onderwijs binnen de eigen organisatie) in ontwikkeling te brengen. Dit vereist meer organisatie- en veranderkundige kennis en is essentieel om op de lange termijn de kwaliteit van het onderwijs te kunnen verbeteren.

Leerteams zijn onderdeel van een professionele leergemeenschap (PLG). Dit is een groep leraren die regelmatig samenkomt, expertise uitwisselt en zich op onderzoeksmatige wijze inzet voor verbetering van de onderwijskwaliteit en leerresultaten van de leerlingen. Een leerteam werkt gezamenlijk aan het verbeteren van het onderwijs voor alle leerlingen in een school. In een leerteam is sturing en leiderschap nodig en daar komt de leerteamvoorzitter in beeld.

Binnen een leerteam heeft iedereen een rol. De rol van de leerteamvoorzitter is daar één van. De leerteamvoorzitter is niet eenzelfde voorzitter als die wij gewend zijn bij een traditionele vergadering, maar vraagt echt ander soort leiderschap. Leerteams werken namelijk als platte organisatie; van onderaf het onderwijs verbeteren. Een leerteamvoorzitter houdt overzicht, legt verbinding tussen het leerteam en het breed-MT, geeft en vraagt feedback en biedt ondersteuning aan mensen die het nodig hebben. Een goede leerteamvoorzitter kan een leerteam tot bloei laten komen.

Voor wie

Voor leraren die de rol van leerteamvoorzitter vervullen binnen een PLG en graag meer handvatten willen om deze rol effectiever uit te voeren.

Programma

Het programma Leerteamvoorzitter richt zich op de kennisontwikkeling van deelnemers op het gebied van de PLG-werkwijze en daarbij passende werkwijzen die een leerteam kan inzetten, actuele leerpsychologie, onderwijskunde en het pedagogisch-didactisch handelen van effectieve docenten. Deelnemers krijgen uitdagende opdrachten mee om hun vaardigheden te oefenen en kennis terug mee te nemen naar hun eigen leerteam.

Naast inhoudelijke aspecten, legt het programma de focus op leiderschapsvaardigheden, vergadertechnieken en coachingstechnieken. Hiermee worden voorzitters zoveel mogelijk geëquipeerd en ondersteund om naast hun persoonlijke ontwikkeling, ook hun eigen leerteam (en daarmee het onderwijs binnen de eigen organisatie) in ontwikkeling te brengen. Dit vereist meer organisatie- en veranderkundige kennis en is essentieel om op de lange termijn de kwaliteit van het onderwijs te kunnen verbeteren.

Zelfstudie
Het leerteamvoorzittersprogramma is blended vormgegeven. Dit betekent dat het programma bestaat uit zelfstudie (12 uur) en 3 fysieke bijeenkomsten van 4 uur. De zelfstudie start een maand voorafgaand aan de eerste fysieke bijeenkomst. Je krijgt dan toegang tot de online omgeving die je uitleg geeft over de zelfstudie en de fysieke bijeenkomsten.

Bijeenkomst 1:

  • Leerteams als basis van scholen.
  • De school als lerende organisatie.
  • Effectiviteit van het leerteam.
  • De rol van leerteamvoorzitter.
  • De agenda en onderwerpselectie van een leerteam.

Bijeenkomst 2:

  • Leidinggeven aan een leerteam.
  • De uitdaging en impact als voorzitter.
  • Feedbacktechnieken.

Bijeenkomst 3:

  • Leerteamvoorzitterschap
  • Verdieping op de PLG-Werkwijze: Actieonderzoek, Lesson Study en Continue verbetercyclus.
  • MyChallenge: inbrengen van een casus uit het leerteam.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 25 sep. 20253 bijeenkomsten€ 2540
  • Amsterdam 2 feb. 20263 bijeenkomsten€ 2540