Lastig gedrag, lastige klas

Een lastige leerling laat zich meestal niet eenvoudig leiden. Een hele klas die in de contramine schiet, kan het de docent flink moeilijk maken. En wat voor de ene docent
een incident lijkt, is voor de ander een terugkerend probleem. Structureel lastig gedrag is een zaak die de mentor, het team, de teamleider én de leerling(en) zelf aangaat.
Een concrete situatie vormt het vertrekpunt voor het traject.
De dialoog tussen docent(enteam) en leerling(en) wordt op
gang gebracht. Daarbij wordt lastig gedrag op een systematische wijze aangepakt, het liefst in een vroeg stadium.

De training resulteert in een aantal gezamenlijke handvatten en standaarden om met lastig gedrag om te gaan, zodat docenten in staat zijn dit gedrag te herkennen en aan te pakken.
De opzet:
• Een intake met mentor, en/of teamleider
• Een voorbereidende bijeenkomst met leerlingen en een
met het team.
• Een bijeenkomst voor dialoog tussen leerlingen en
team: uitwisselen en analyse
• Een afsluitende bijeenkomst: conclusies en aanpak