Klanken en letters zintuiglijk verkennen

In kleutergroepen worden letters aangeboden. Vaak zien we in kleutergroepen het eenzijdig aanbieden van een letter. De letter wordt getoond of opgeschreven en de kinderen bedenken woorden bij de letter. Door ook de fysieke beleving bij een klank en een letter al op jonge leeftijd te stimuleren, wordt de klank-letter koppeling stevig verankerd. Doordat kinderen, en zeker ook kinderen die een vertraagde taalontwikkeling doormaken, in een speelse context vertrouwd raken met alle facetten van een letter, wordt hun basis voor het aanvankelijk lezen aanzienlijk versterk. Het zintuigelijk benaderen noemen we ook wel het alzijdig verkennen van een klank en letter. Er is zoveel meer te ontdekken aan een klank en een letter dan alleen het geschreven symbool!

Opzet en inhoud

In de bijeenkomst gaan we naast een theoretische verdieping ook zelf aan de slag met het verkennen van klanken en letters vanuit de zintuigen. Na deze bijeenkomst heeft u voldoende handreiking om uw aanbod rondom klanken en letters opnieuw te bekijken en geïnspireerd aan de slag te gaan!

Doelgroep

Leerkrachten die werken met kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar.

Intake

Voorafgaand heb ik een intakegesprek met de directie of coördinator van het team van deelnemers. Hierin maken we afspraken over de exacte inhoud van de bijeenkomsten, stemmen we de verwachtingen af en inventariseren we specifieke wensen.

Snel naar

contact opnemen