Tijdens de kernopleiding BEELDDENKEN krijg je in 7 dagen de basis om al jouw leerlingen te begeleiden vanuit hun natuurlijke leerproces.
Ieder mens heeft zowel het taaldenken als het beelddenken in zich. Iedereen heeft echter ook een voorkeur en op jonge leeftijd heb je nog niet de mogelijkheid om beide systemen optimaal te gebruiken. Al vanaf jongs af aan leert een kind via zijn eigen natuurlijke leersysteem: het beelddenken of het taaldenken. De grootste groep leerlingen maakt op de basisschool gebruik van het taaldenken waardoor het hele onderwijs systeem hierop ingericht is. Het hele leren is afgesteld op instructie geven, herhalen, oefenen, automatiseren en reproduceren.
Beelddenkers automatiseren niet maar hebben het nodig om de lesstof te begrijpen. Zij moeten eerst het complete plaatje rond hebben in hun hoofd voordat ze met de gemakkelijke lesstof aan de gang kunnen. In de diverse lesmethodes wordt de lesstof juist in hele kleine stukjes opgebroken waardoor de beelddenkers het overzicht kwijt zijn. Hierdoor missen ze cruciale informatie en worden ze beoordeeld op vaardigheden die ze nog niet bezitten. gevoel is een belangrijk onderdeel van het beelddenkende brein. dat zorgt ervoor dat ze aan de ene kant zichzelf aanpassen en zo goed mogelijk meedoen, aan de andere kant kan zich trauma opbouwen waardoor ze met steeds minder plezier naar school gaan.
De leercapaciteiten van een kind zijn een combinatie van hoe het kind leert, welke informatie die het liefst gebruikt, visueel of auditief , beiden of geen van beiden, het intelligentieniveau en de aanwezige neurodiversiteiten. Een hoogbegaafd kind is altijd een beelddenker en zal lang niet altijd uitblinken in schoolresultaten. Wel heeft het een groot zelfinzicht en hoge gevoeligheid. Ook kunnen er neurodiversiteiten zoals dyslexie of autisme meespelen.
Tijdens de kernopleiding komen al deze onderwerpen: natuurlijke leerprocessen, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid en neurodiversiteiten aan bod waardoor je in staat bent het totale kind in beeld te brengen zonder het kind in hokjes te stoppen. Je leert het dominantieprofiel op te stellen dat je handvatten geeft hoe het kind leert en welke voorkeuren het heeft,. hierdoor kun je heel gemakkelijk je lessen aanpassen aan de behoeften van de individuele leerlingen in jouw klas zonder elk kind apart les te moeten geven.
Beelddenkers hebben specifieke leerhiaten bij het reguliere aanbod. Tijdens de opleiding geven wij technieken die je kunt inzetten om de beelddenkers , vanuit hun eigen natuurlijke leerproces, wel de juiste tools te geven voor het rekenen en taalonderwijs om te voldoen aan de richtlijnen zonder dat zij zich steeds hoeven aan te passen en zonder dat jij, als leerkracht er extra tijd mee kwijt bent.
Als je vanuit de mogelijkheden van de leerling denkt gaat het leren leren een stuk eenvoudiger en behouden we alle aanwezige talenten zonder concessies te doen aan het niveau. Je kunt alle leerlingen weer laten presteren naar hun intelligentieniveau en de mogelijkheid geven om te groeien en bloeien. Tijdens de opleiding besteden we ook aandacht aan verandermanagement en je eigen proces omdat jij, de leerkracht, een belangrijke factor bent binnen het leven van je leerlingen maar ook voor jezelf en je collega’s.
De opleiding bestaat uit 7 vrijdagen en komt met een naslagwerk en handzaam methodeboek om direct in de klas te gebruiken als het nodig is. Ook krijg je de beschikking over de verschillende dominantieprofielen en leren we je hoe je kinderen op een eenvoudige manier in kaart kunt brengen.
Wat leer je
Dag 1: Je leert het vaststellen van de specifieke leermogelijkheden van elke leerling dmv het dominantieprofiel. Dit dominantieprofiel geeft de basis van het natuurlijke leerproces en bepaald of de leerling een beeld- of taaldenker is maar ook of het een visuele, auditieve of kinesthetische leerling is. De werkrichting komt ook aan bod. Hierdoor kun je eventuele leerproblemen verklaren en vanuit de basis aanpakken.
Dag 2: Je leert wat hooggevoeligheid is en hoe het traumasysteem werkt. We maken kennis met verbindende communicatie als tegenhanger van het straffen en beloonsysteem.
Dag 3: Je leert wat hoogbegaafdheid is, hoe je het kunt vaststellen en welke behoeftes hoogbegaafden hebben. Ook gaan we door de leerkuil van de taaldenkers en de beelddenkers.
Dag 4: We maken kennis met de verschillende neurodiversiteiten en maken het onderscheidt tussen beelddenken en de neurodiversiteit. Hierdoor krijg je een beter zicht op de (on)mogelijkheden van een leerling.
Dag 5: hoe geef je taalles aan beelddenkers.
Dag 6: Hoe geef je rekenles aan beelddenkers. Wat zijn de specifieke valkuilen en wat werkt wel.
Dag 7: Beelddenken in de praktijk. Hoe sta jij voor de klas, hoe krijg je je collega’s mee en alle andere losse eindjes die er nog zijn.
Voor wie
De opleiding is bedoeld voor leerkrachten, docenten, leerwegondersteuners, Ib’ers, schooldirecteuren en coaches van het basis en voortgezet onderwijs. Andere docenten zijn ook welkom. Er is ook een mogelijkheid om een vier- of vijfdaagse opleiding te volgen mocht het reken en taalonderwijs niet aansluiten bij jouw persoonlijke behoefte.
Praktische informatie
De opleiding vindt plaats in Gaanderen, we beginnen om 10 uur en zijn rond 17.00 klaar. Wij werken in kleine groepen waardoor er veel ruimte is voor eigen inbreng.
Wij verzorgen elke vrijdag een lunch, koffie en thee zijn inbegrepen.