Algemeen
Het brein van het jonge kind is volop in ontwikkeling. Kinderen doen elke dag ontdekkingen en leren razendsnel. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Door inzicht te krijgen in de ontwikkeling van jonge kinderen, het belang van spel en de juiste spelbegeleiding en het creëren van een rijke speel-leeromgeving verbetert het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht en daarmee het zelfvertrouwen én het plezier in het lesgeven: een belangrijke kwaliteitsslag in het onderwijs aan jonge kinderen dat de laatste jaren volop in de aandacht staat.
Na afloop van de opleiding
- Ben je in staat een beargumenteerd onderwijsaanbod voor het jonge kind te ontwikkelen en vorm te geven in de praktijk. Je doet dit vanuit een onderbouwde visie op de ontwikkeling van het jonge kind.
- Je kent de leerlijnen en je weet hoe je de ontwikkelingen van het jonge kind kunt observeren en registreren in het leerling volgsysteem van de school.
- Op grond van signalering ben je in staat groepsoverzichten en groepsplannen te maken, met oog voor de eigen pedagogisch didactische aanpak van het jonge kind.
- Door het opzetten van een lerend netwerk leer je hoe je binnen een team kennisoverdracht kunt realiseren.
Ook op maat voor jouw organisatie
Wil je deze opleiding liever bovenschools volgen? Het is ook mogelijk om deze opleiding te verzorgen binnen een samenwerkingsverband of op bovenschoolsniveau.
Uitgebreid
Tijdens de peuter- en kleuterjaren zien we het jonge kind met sprongen vooruitgaan in zijn/haar ontwikkeling, als het op de juiste wijze wordt begeleid en uitgedaagd. gestimuleerd, Kennis omtrent de juiste pedagogisch-didactische benadering bij leidsters en leerkrachten is hierbij noodzakelijk (De Haan en Leseman, 2011). Het spel neemt hierbij een belangrijke plaats in. In het spel komen alle ontwikkelingslijnen samen.
Er worden geen vakken gegeven, maar pedagogisch medewerkers/leerkrachten hebben de ontwikkelingslijnen van alle ontwikkelingsgebieden goed in het hoofd, zodat zij een rijke leeromgeving kunnen creëren. Vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het werken in kleine kringen en het uitlokken van interacties, zijn hierbij noodzakelijk. Tijdens de opleiding worden deze vaardigheden planmatig en in relatie met de praktijk uitgewerkt.
Het opzetten van een lerend netwerk binnen de voorschool, peuterspeelzaal en/of het (onderbouw)team maakt deel uit van de opleiding. Samen werken en samen leren is de basis van goed onderwijs. Van de cursist vereist dit een onderzoekende houding, een open mindset en het op zich kunnen nemen van verschillende professionele rollen (kartrekker, netwerker, organisator, onderzoeker, collega, etc.).
De opleiding is praktijkgericht met een gefundeerde theoretische onderbouwing. Van de cursisten wordt verwacht dat zij werken vanuit eigen leervragen. Tijdens de bijeenkomsten wordt gewerkt met eigen casuïstiek van de cursisten.
Doel
De doelstellingen van de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist zijn gebaseerd op het competentieprofiel jonge kind (Docentennetwerk Specialisten jonge kind, 2008) en het Utrechts kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind (2012).
De opleiding werkt vanuit de sociaal-constructivistische visie: cursisten leren van en met elkaar.
De doelstellingen worden uitgewerkt in de volgende onderwerpen:
- visies op onderwijs aan het jonge kind;
- observatie en signaleringssystemen en -technieken in relatie tot de leerlijnen;
- de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind;
- leerkrachtvaardigheden die nodig zijn bij de ontwikkeling van het jonge kind;
- passend onderwijs (opbrengstgericht werken, groepsoverzichten en -plannen in relatie tot de pedagogisch didactische benadering van het jonge kind).
Werken in leerteams maakt deel uit van de opleiding. Naast de uitwisseling van ervaringen en opdrachten tussen cursisten kiest elk leerteam een van de volgende thema’s voor onderzoek en verdieping:
- Kunstzinnige oriëntatie
- Muziek
- Interactievaardigheden en Meertaligheid
- Bewegingsactiviteiten/sensomotorische ontwikkeling
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Wetenschap en techniek
- Peuters/kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
- Ouderbetrokkenheid
- Digitale geletterdheid
Doelgroep
Leerkrachten van de groepen 1 en 2 en pedagogisch medewerkers met een relevante hbo-opleiding. Het hebben van een eigen groep is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de opleiding.
Instroomniveau
Relevante hbo-opleiding (pabo, pedagogiek).
Praktisch
vr 07 november ’25
- Lestijd: 9:00 – 16:00 uur
- Alle lesdagen: Vrijdag
- Locatie: BrugsmaBorg, Groningen
- Kosten: € 2.600,-
De intakebijeenkomst van Jonge Kind Specialist- voor deelnemers en hun leidinggevende – vindt plaats op vrijdag 26 september 2025 van 15.00 tot 17.00 uur en de eerste lesbijeenkomst is op vrijdag 7 november 2025. De volledige planning voor studiejaar 2025-2026 vind je hier.
Duur
10 maanden.
Tijdsinvestering
De opleiding heeft een studiebelasting van 350 uur. Deze uren zijn verdeeld in 50 docentcontacturen, 100 uren literatuurstudie en 200 praktijkuren. Gemiddeld besteedt de cursist 7,5 uur per week aan de opleiding (colleges en praktijkopdrachten).
Kosten
In studiejaar 2025-2026 bedragen de kosten € 2.600,- inclusief cursusarrangement*
Cursusarrangement: koffie, thee, ijswater en lunch. Benodigde readers, kosteloos toegang tot draadloze internetverbinding en registratiekosten CPION. Eventuele literatuurkosten zijn exclusief.
Locatie
Lesplaats is in Groningen
Aantal deelnemers
Minimaal 6, maximaal 16.
Afronding
De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Je ontvangt na afronding het post-hbo- diploma en wordt ingeschreven in het Abituriëntenregister.