Peuters zijn dag in dag uit in hun spel bezig met voorbereidend rekenen. Tijdens hun spel zien we ze bijvoorbeeld allerlei voorwerpen sorteren, beestjes tellen, lengtes afpassen, de eigenschappen van materialen verkennen en torens bouwen. Als je als pedagogisch medewerker goed inspeelt op dit rijke spel, stimuleer en ondersteun je de rekenontwikkeling van peuters spelenderwijs.
Spel heeft ook een belangrijke plaats in de rekenontwikkeling van kleuters. Tijdens hun spel zien we ze bijvoorbeeld allerlei voorwerpen sorteren, beestjes tellen, lengtes afpassen, de eigenschappen van materialen verkennen en torens bouwen. Als je als leerkracht goed inspeelt op dit rijke spel, stimuleer en ondersteun je de rekenontwikkeling van kleuters spelenderwijs.
Hoe jij als pedagogisch medewerker of kleuterleerkracht omgaat met dit spel is bepalend voor hoe peuters of kleuters zich ontwikkelen. Interactie tussen kinderen, maar ook interactie tussen jou als professional en het kind speelt hierin een belangrijke rol. Tijdens deze training leer je hoe je deze rekenontwikkeling op speelse wijze kunt ondersteunen en stimuleren.
Bedoeld voor:
Veel peutergroepen zijn tegenwoordig onderdeel van een Integraal Kind Centrum (IKC). Voor een vanzelfsprekende doorgaande lijn bieden we deze training aan voor pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches in de kinderopvang die werken met peuters (2 – 4 jaar) én voor leerkrachten die werken met kleuters. Je kunt hierin dus samen optrekken, maar kunt ook apart aan de slag.