Training hoogbegaafdheid in de klas

Doel

In deze training leren docenten (hoog)begaafde leerlingen te herkennen en te begeleiden, onderpresteren te voorkomen en hun potentieel volledig te benutten. Met praktische handvatten en theoretische inzichten kunnen leraren direct aan de slag in hun eigen klas.

Inhoud

De training beslaat zes dagdelen met tussenliggende activiteiten (huiswerk, intervisie, indien functioneel lesbezoeken).
Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende onderdelen aan de orde:
1. (Hoog)begaafdheid: over welke leerlingen hebben we het dan eigenlijk?
2. Herkennen en signaleren van begaafde leerlingen: hoe doe je dat?
3. Hoogbegaafd ‘zijn’: erkennen en kennen van deze leerlingen; in gesprek met onderpresteerders.
4. Metacognitie en (hoog)begaafdheid.
5. Feedback geven aan (hoog)begaafde leerlingen.
6. Differentiatie in de klas: hoe komt iedereen tot zijn recht? Compacten en verrijking.

Werkwijze

Elke bijeenkomst heeft een vaste opzet: theoretisch gedeelte, intervisie afgewisseld met activerende werkvormen (ook bruikbaar in de klas), delen van ervaringen (casussen en intervisie) en tips en handreikingen voor begeleiding.

Resultaat

Leraren kunnen in hun eigen beroepspraktijk verschillen tussen leerlingen (h)erkennen en gerichte interventies inzetten om leerlingen te begeleiden. Daarnaast kunnen ze collega’s inspireren hier ook mee aan de slag te gaan.

Tijdsinvestering

De tijdsinvestering bedraagt 18 contacturen en (ongeveer) 12 huiswerkuren.

NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen