Een verdiepende training om gedrag te begrijpen, begeleiden en begrenzen. Van mindset tot omgaan met complex gedrag, met focus op welbevinden van kind én leraar.
Inhoud training:
In het regulier onderwijs wordt steeds meer gevraagd van leraren, zoals passend omgaan met kinderen die verstorend gedrag vertonen en goed communiceren met ouders. De training Grip op Gedrag heeft tot doel leraren, intern begeleiders en zorgcoördinatoren zo goed mogelijk toe te rusten met kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met leerlingbehoeftes en verstorend gedrag op school. Je werkt actief aan het verbeteren van het welbevinden van de betreffende leerlingen, van de klasgenoten en van jezelf. Je krijgt meer inzicht in de achtergronden van opvallend gedrag en effectieve manieren om daarmee om te gaan. Gedragskenmerken leer je te signaleren, te herkennen en effectief te ondersteunen.
De training is opgebouwd uit 5 modules.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor:
- Leerkrachten.
- Pedagogische professionals.
- Intern begeleiders.
- Onderwijsassistenten.
- Bouwcoördinatoren.
Wat levert de training op.
- Signaleren en herkennen van gedragskenmerken
- De kenmerken van de meest voorkomende stoornissen
- Kennis en vaardigheden in aanpak ordeverstorend gedrag
- Handelingsgericht werken
- Groepsprocessen in de klas ombuigen naar een positief leerklimaat
- Met ouders samenwerken aan gedragsverandering
- Multidisciplinair werken, melden en verwijzen (wat doen we zelf en waar hebben we externen voor nodig?)
Opzet van de training.
De training is opgebouwd uit 5 modules: Module 1: Mindset gedrag Binnen het onderwijs moet de basis voor het kind op twee manieren op orde zijn; didactisch en pedagogisch. Om te kunnen voldoen aan de emotionele ontwikkeling van het kind zul je zicht moeten krijgen op de behoeftes van het kind. Tijdens de eerste module wordt er vooral gewerkt aan jouw mindset rond gedrag; hoe kijk jij aan tegen gedrag. Daarbij maken we onderscheid tussen gewenst en ongewenst gedrag. We gaan in op de thema’s trauma versus stoornis, handelingsgericht werken en het stellen van concrete en toetsbare doelen voor gedrag, de fases van groepsvorming, de ondersteuningsbehoefte van de leraar en we oefenen met het opstellen van een eigen groepsplan/normkader voor gedrag. Module 2: Externaliserend gedrag Het herkennen van verschillende vormen van agressie en oefening in hoe hiermee om te gaan zijn wezenlijke onderdelen om ons weerbaar te voelen en de agressie van kinderen en ouders te reguleren. Achtergronden en modellen voor de verklaring van agressie geven ons handvatten in hoe we agressie voor kunnen zijn en hiermee maken we een link naar interventies en strategieën. Kinderen moeten leren wat wel en niet kan. Vanuit de onderliggende behoefte van het kind wordt gekeken naar de preventieve en directe acties die ondernomen kunnen worden, uitgaand van de juiste gedragsanalyse. In deze module gaan we in op instrumentele conditionering (straffen, belonenen, negeren), Gedragsfunctie Analyse en Gedragsinterventieplan, vergelijken we kenmerken van de oppositionele gedragsstoornis en de antisociale gedragsstoornis, worden de fases van acting out gedrag inzichtelijk, verkennen we het model van de Sociale Informatie Verwerking en bespreken we strategieën en interventies voor agressie regulatie.
Module 3: Vertaalslag naar de praktijk De informatie van module 1 en 2 wordt tijdens dit moment vertaald naar de eigen situatie. Deze vertaling is niet alleen nodig om tot een goede consolidering van de kennis te komen, maar is ook bedoeld om tot een plan van aanpak te komen voor de eigen locatie en jouw eigen rol. Daarnaast is er tijdens deze module ruimte voor verdieping op de onderwerpen van de eerste twee modules. Daarnaast is er tijdens deze module ruimte voor verdieping op de onderwerpen van de eerste twee modules. Module 4: Internaliserend gedrag Het is van groot belang alert te zijn op de verschillende vormen van angst en hier preventief in te werken bij kinderen. Verschillende angststoornissen worden behandeld, maar er wordt vooral aandacht besteed aan processen die angststoornissen en problemen begeleiden. Het is belangrijk dat de leraar verschillende typen gedachten onderkent en herkent. Naast algemene kenmerken is Autisme Spectrum Stoornis in hoge mate geïndividualiseerd bij kinderen. Per kind moet bekeken worden welke aanpak geschikt is. Een kort stuk theorie geeft handvatten om naar het soms moeilijk leesbare gedrag te kijken en de eigen benadering naar het kind kritisch onder de loep te nemen. De nadruk ligt op het toepassen van interventies vanuit het idee dat veel probleemgedrag voortkomt uit een gebrek aan duidelijkheid en verkeerde communicatie met deze problematiek. Module 5: (hyper)Energiek gedrag Naast een grote acceptatie van gedrag, kan doelgericht aan probleemgedrag gewerkt worden. Hierbij geldt dat in de klas een juiste werkhouding prioriteit moet krijgen. We gaan in op oplossingsgericht werken met modellen als de dramadriehoek, PBS en gesprekvoering met kinderen. Daarnaast ligt in deze module een accent op ADHD: welke behoeftes kinderen met ADHD hebben, verklaringsmodellen, belangrijke interventies en ADHD en zelfstandig werken. Door oplossingsgericht te werken maken we kinderen partner in het probleem en gaan we het kind zien als expert van zichzelf. Centrale vraag: wat werkt bij jouw persoon in jouw omstandigheden? Hiermee maken we het kind handelingsbekwaam.
Goed om te weten.
Keurmerken:
- NTRO
- CRKBO
Alle deelnemers ontvangen het boek ‘Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties’.
Voor deze training geldt een minimumaantal deelnemers. Twee weken voor aanvang van de gecommuniceerde startdatum ontvang je bericht of de startdatum definitief is.
Meer weten?
Wil je meer weten over de training?Neem contact op met Gudrun Vos |g.vos@edux.nl l 06-86 55 63 39.