Goed Handschriftonderwijs

In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.

Onderzoek wijst uit: 1 op de 3 kinderen heeft schrijfproblemen

Vanuit elke invalshoek zet iedereen zich hard in om een kind leesbaar te leren schrijven. Voor een leerkracht gaat het vaak om het leesbaar kunnen schrijven van schooltaken, terwijl de fysio- en ergotherapeut veelal vanuit een motorisch oogpunt naar het schrijfproces kijken. De logopedist brengt het schrijven in relatie tot de begeleiding van taal- en spellingsproblemen en ouders vinden het belangrijk dat hun kind kan schrijven en dat het mooi en leesbaar is. Al deze inzet is zeer belangrijk, omdat schrijfproblemen ook van invloed zijn op de emotionele ontwikkeling.

Programma

  • Stand van zaken t.a.v. de huidige schrijfproblematiek
  • (Senso)motorische ontwikkeling als voorwaarde voor goed schrijfonderwijs
  • Het leren automatiseren van (school)taken
  • Kleutervaardigheden aanbieden in relatie tot het (gaan leren) schrijven
  • Wat leren we leerlingen met het vak schrijven
  • Schrijfmethode ‘Aan Boord’
  • Tien Gouden Schrijfregels
  • Praktische ervaringsopdrachten

Materialen

Altijd gratis inbegrepen bij deelname:

  • Handleiding “De juiste koers” (t.w.v. € 32,95)
  • Handleiding “Steeds Beter Schrijven” (t.w.v. € 5,95

Opbrengsten / Leerdoelen

Einddoel: De cursist is in staat om effectief handschriftonderwijs vorm te geven, gericht op het verbeteren en bevorderen van de handschriftvaardigheid  van zijn/haar leerlingen/cliënten, passend binnen zijn/haar beroepsprofiel (leerkrachten, onderwijsprofessionals en paramedici, die leerlingen begeleiden met handschriftproblematiek).
Tussendoelen om tot effectief handschriftonderwijs te komen:
De cursist:
  • kan analyseren waar de oorzaak van handschriftproblemen ligt binnen het huidige onderwijs.
  • weet hoe de ontwikkeling van het handschrift verloopt.
  • kan de juiste activiteiten binnen het kleuteronderwijs ontwikkelen en aanbieden ter voorbereiding op het leren schrijven.
  • waarborgt de doorgaande lijn van handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 binnen de school (leerkracht/ib’er/kc’er).
  • integreert de behandeling met de doorgaande lijn van het handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 (paramedici).
  • bedenkt passende schrijfopdrachten tijdens het begeleidings-/behandeltraject op het niveau van de leerling.
  • beoordeelt het handschrift of het voldoet aan de eisen voor het voortgezet onderwijs. Indien dit onvoldoende is, volgt begeleiding op maat.
  • analyseert met het model van de schrifthandeling (Else Kooijman) waar handschriftproblemen door kunnen ontstaan.
  • geeft doelgerichte en concrete feedback op het handschrift van leerlingen.
  • stelt concrete leerdoelen op voor handschriftverbeteringen, zowel binnen basisonderwijs, als voortgezet onderwijs.
  • werkt interdisciplinair samen met school (PO en VO), paramedici en onderwijsexperts in de aanpak van handschrift-, spelling- lees- en/of rekenproblematiek van een leerling.
  • kan bewijzen dat goed handschriftonderwijs nog steeds noodzakelijk is in dit digitale tijdperk.

Verplichte literatuur

De verplichte literatuur betreft het lezen van de volgende artikelen en het luisteren en/of kijken naar de volgende Tjipcasts:

  • Handschriftonderwijs en schrifteducatie. Een visie op de kern van het vak (versie 5), Else Kooijman, 2023
  • Functioneel handschrift in het voortgezet onderwijs. Else Kooijman, 2020
  • De kracht van goed schrijfonderwijs. Gerda Broekstra, 2019
  • De mijlpaal van het leren schrijven. Gerda Broekstra, 2018
  • Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: 10 tips voor goed handschriftonderwijs. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, januari 2024
  • Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: Waarom is het belangrijk dat ieder kind goed leert schrijven. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, juni 2023

De artikelen, links en opdrachten worden voor de cursus opgestuurd, zodat u ermee aan de slag kunt. Enkele artikelen zijn op deze pagina al te downloaden, zodat u op tijd kunt gaan lezen.

Zelfstudie

  • Handschriftonderwijs en schrifteducatie. Een visie op de kern van het vak (versie 5), Else Kooijman, 2023
  • Functioneel handschrift in het voortgezet onderwijs. Else Kooijman, 2020
  • De kracht van goed schrijfonderwijs. Gerda Broekstra, 2019
  • De mijlpaal van het leren schrijven. Gerda Broekstra, 2018
  • Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: 10 tips voor goed handschriftonderwijs. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, januari 2024
  • Luisteren en/of kijken naar de Tjipcast: Waarom is het belangrijk dat ieder kind goed leert schrijven. Tjip de Jong & Gerda Broekstra, juni 2023

Certificaat

De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het maken van de daarbij behorende opdracht.

SBU

  • 14 uur geaccrediteerd – ADAP-NVLF – ID-nummer: 563468
  • 14 uur geaccrediteerd – ADAP-EN – ID-nummer: 563468
  • 14 uur geaccrediteerd – ADAP-VvOCM – ID-nummer: 563468

Startdata en locaties

  • Heerlen 4 sep. 20251 bijeenkomst€ 462.50
  • Rotterdam 18 sep. 20251 bijeenkomst€ 462.50
  • Hilversum 3 okt. 20251 bijeenkomst€ 462.50
  • Haarlem 27 nov. 20251 bijeenkomst€ 462.50