Flipping the classroom

Creëer meer tijd voor contact tussen leerling en docent

Flipping the Classroom: van een enkele les tot je complete onderwijs

DUUR
1 dagdeel van 1.5 tot 3 uur op jullie locatie

VOOR WIE?
Docenten en management PO t/m HBO die hun onderwijs anders willen organiseren

RESULTAAT
Een zelfgemaakte les of les-ontwerp, inclusief instructievideo, die je direct kunt inzetten

‘Flipping the Classroom’ staat voor een bredere innovatie in het delen van kennis. Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om opnieuw na te denken over de manier waarop we willen leren.

De noodzaak om kennis alleen te delen als leerling en docent fysiek in dezelfde ruimte zijn is verdwenen. Dit opent nieuwe kansen voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijs.

Een docent kun je niet op pauze zetten, een video wel. Een uitleg over theorie op video kun je 100x bekijken, een docent legt het vaak maar één keer uit. Zou het niet handiger zijn als we de theorie voor leerlingen via video als huiswerk aanbieden?

Tijdens de verwerking van de theorie, wat we nu individueel als huiswerk doen, is de docent veelal afwezig. Terwijl dan de persoonlijke vragen boven komen. Is het niet slimmer als we de verwerking juist in de klas plaats laten vinden, op die spaarzame momenten dat leerlingen en docenten fysiek bij elkaar zijn?

Het omdraaien van de traditionele locaties en momenten waarop uitleg en verwerking plaatsvinden noemt men ‘Flipping the Classroom’. Gratis videoplatforms zoals YouTube maken het mogelijk om snel, goedkoop en eenvoudig kennis via video’s met anderen te delen. Tools als Edpuzzle en Playposit stellen ons daarnaast in staat om precies te zien welke leerling de instructie begrepen heeft. Om zo de manier waarop leerlingen kennis construeren fundamenteel te verbeteren.

In de training besteden we onder meer aandacht aan de volgende onderwerpen:

Het hoe en waarom van ‘Flipping the Classroom’;
Voorbeelden uit de praktijk; hoe zetten docenten nu al ‘Flipping the Classroom’ in?
ICT-toepassingen die hierbij nodig zijn (screencasts, interactieve video’s, delen van video’s),
Welke stappen zet je om met Flipping the Classroom te kunnen beginnen?

Doorloop studiedag

1. Inspiratie: je ziet voorbeelden uit de praktijk hoe docenten Flipping the Classroom inzetten.

2. Demonstratie: de trainer toont enkele ICT-toepassingen waarmee je jouw onderwijs kunt ‘flippen’.

3. Aan de slag: deelnemers kunnen kiezen uit een drietal opdrachten waarmee zij zelf aan de slag kunnen. Zo doen zij in de training praktijkervaring op die zij de volgende dag direct in kunnen zetten.

  • Kosten
    • € 650,- incl. reiskosten, ex BTW. Deze training is ook als verkorte ‘inspiratiesessie’ te boeken en duurt dan 45 tot 60 minuten.
  •  Data en tijden
    • Data en tijden in overleg. De studiedag duurt tussen 1.5 en 3 uur, afhankelijk van de specieke wensen qua inhoud en doorloop.
  • Praktisch
    • De studiedag wordt gegeven bij minimaal 4 en maximaal 30 deelnemers. Per twee deelnemers is een laptop/desktop of tablet vereist. In de trainingsruimte moet een beamer, scherm en wifi aanwezig zijn.
  • Ja, dit wil ik!
    • Leuk! Bel of mail dan Sander van Acht via sander@flooow.nl | 06 1678 2070

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg1 bijeenkomst€ 650incl. reiskosten, excl. btw