Leerlingen voorbereiden op examen MVT
Als leraar wil je je leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op het MVT-examen leesvaardigheid. Hoe help je ze examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden? Wat kun je nog meer doen dan hele examens oefenen? Met welke strategieën kun je ze helpen om de talige uitdagingen van de huidige examens aan te gaan? En hoe houd je je leerlingen bij dit alles gemotiveerd?
Effectieve examentraining voor docenten
Tijdens deze praktische examentraining krijgen docenten concrete handvatten. De focus ligt eerst op inzicht krijgen in wat leerlingen lastig vinden bij het maken van een examen moderne vreemde talen. Je leert over het verschil tussen leesvaardigheid en toetsvaardigheid en over strategieën om vragen beter te begrijpen en te beantwoorden. Om je leerlingen zo goed mogelijk te trainen en ze daarbij gemotiveerd te houden, leer je verschillende (digitale) werkvormen in te zetten.
Wat leer je?
- Uitgangspunten van een effectieve examentraining.
- Verschil tussen leesvaardigheid en toetsvaardigheid.
- Omgaan met de taligheid van de examens: strategieën bij het begrijpen en beantwoorden van examenvragen en daarbij de inzet van schooltaal.
- Inzicht in de verschillende soorten toetsvragen en de bijbehorende vraag- en antwoordstructuren.
- Interpreteren van Wolf-analyse om te kunnen differentiëren binnen de examentraining.
- Didactische mogelijkheden om leerlingen doeltreffend voor te bereiden op het eindexamen.
Voor wie?
Docenten Engels, Duits, Frans en Spaans in het voortgezet onderwijs.
Wanneer en waar?
Mogelijkheid 1:
- 3 november 2025, 10.00 – 16.00 uur
- CPS Amersfoort
Mogelijkheid 2:
- 20 januari 2026, 10.00-16.00 uur.
- CPS Amersfoort
Praktische informatie
Voorafgaand aan de training ontvang je een voorbereidende opdracht. En op deze training is een vervolg: Examentraining voor docenten moderne vreemde talen vervolg. De focus ligt hierin op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.