Bij het examenjaar hoort examentraining. Door variatie aan te brengen in de werkvormen gedurende dat jaar en aansluiten bij individuele behoeften van leerlingen blijven ze gemotiveerd. Daarnaast is een examentrainingsweek aan het eind van het jaar een extra mogelijkheid. In deze examentrainingsweek richten leerlingen zich alleen nog op vakken en onderwerpen waarin ze extra ondersteuning nodig hebben. Gevarieerde werkvormen en examentraining leveren meer gemotiveerde leerlingen op en een
hoger resultaat op het CE. Tijdens zes ontwerpbijeenkomsten worden de docenten begeleid in het vormgeven en organiseren van hun eigen examentrainingen. Ook zullen zij getraind worden in een aantal vaardigheden die nodig zijn voor het vergroten van het succes van de examentrainingen, zoals het geven van feedback aan leerlingen. Als afsluiting is er een evaluatiebijeenkomst, waarin de resultaten van afgenomen enquêtes en examenresultaten bekeken en geanalyseerd worden.Tijdens de tweede middag in dit traject vindt een vakgerichte training plaats. De groep wordt dan opgedeeld in twee (talen en zaak/exact) of drie (talen, zaakvakken en exacte vakken) groepen. Tussen de trainingsmomenten ontwikkelen de docenten examenmodules die tijdens de Finale-week worden gegeven. Daarnaast neemt elke deelnemer een deel van de organisatie op zich.
Het is ook mogelijk om alleen een training voor de vakken of een training rond examentaal bij de zaakvakken/exacte vakken te organiseren op school.