Hoe betrek je alle ouders bij je school en creëer je eigenaarschap
Iedere school wil graag een goede ouderbetrokkenheid. In de praktijk blijkt dit toch vaak lastig te realiseren en hebben ouders en de school verschillende verwachtingen. Ouderbetrokkenheid is nog vaak iets van erbij.
Resultaat
In deze training krijgen leraren in een dag zicht op nieuwe mogelijkheden waarbij de school en de ouders effectief en efficiënt samenwerken om de leerling steeds meer verantwoordelijkheid over zijn eigen ontwikkeling te geven (het eigenaarschap van de leerling). Deze ontwikkeling is gericht op het vergroten van kennis en sociale vaardigheden om hem tot een zelfverantwoordelijke burger te vormen.
Wat is het
- Deelnemers weten wat ouderbetrokkenheid onderwijs inhoudt en kennen de belangrijkste onderzoeken over ouderbetrokkenheid.
- Deelnemers hebben kennis van psychologische processen die bij ouders (kunnen) spelen.
- Deelnemers leren hoe ze ouderbetrokkenheid in kunnen zetten om van jongs af aan het eigenaarschap van de leerling te vergroten.
- Deelnemers zijn zich meer bewust van hun eigen handelen in de samenwerking met leerlingen en ouders.
- Deelnemers weten effectief en efficiënt met leerlingen en hun ouders samen te werken.
- Deelnemers leren vooral niet betrokkenheid ván ouders te verwachten, maar hoe ze de betrokkenheid óp ouders in het belang van de leerlingen vorm kunnen geven.
- Deelnemers hebben handvatten om ‘morgen’ (nog) beter met álle ouders samen te werken.
Wat komt er aan de orde:
- Wat is ouderbetrokkenheid?
- Onderzoeken over de effecten en vormen van ouderbetrokkenheid.
- De betekenis van loyaliteit tussen kind en ouders en de invloed op ouderbetrokkenheid.
- Het acceptatieproces van ouders.
- Het gedrag van ouders is over het algemeen een afspiegeling van het teamgedrag.
- Welke vormen van ouderbetrokkenheid kiezen we om effectief en efficiënt met ouders samen te werken?
Eventueel aanvullend: ouderavond en/of training gesprekken voeren met ouders, waarbij de deelnemers eigen casuïstiek kunnen inbrengen.
Voor wie
Leerkrachten basisonderwijs, onderwijsassistenten en pedagogische medewerkers.
Additioneel: ouderavond en/of training gesprekken voeren met ouders (eventueel met acteurs)
Tijdsinvestering
Studiedag: 1 dag.
Eventueel aanvullend ouderavond en/of training gesprekken voeren (halve dag).
Trainer
Peter de Vries
Verzorgt lezingen en trainingen en begeleidt scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast doet hij promotieonderzoek over ouderbetrokkenheid. Peter was bijna tien jaar leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen met een meervoudige beperking. Peter komt zelf als ouder op school en heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan.
Waar en wanneer
Incompany. Deze training wordt uiteraard op maat gegeven en is daardoor niet alleen geschikt voor het regulier basisonderwijs maar ook voor (Integrale) Kindcentra en speciaal (basis) onderwijs. Datum nader te bepalen.
Investering
Offerte op maat na intake.