Je hebt hard gewerkt aan groepsvorming en je dacht echt dat je een goede basis had neergezet met je klas. Maar op de een of andere manier krijg je de boel toch niet goed aan de praat. Het blijft hard werken en je merkt ook aan de klas dat er dingen spelen die ze niet op orde krijgen.
Ze zijn brutaal, ze schelden elkaar uit, klikken veel over elkaar, trappen elkaar, kijken elkaar op een nare manier aan, maken botten opmerkingen. Vrije situaties zijn vooral nog heel lastig voor deze groep. Er is veel ruzie met elkaar. Al met al zorgt dit voor heel veel onrust in de klas. Kinderen weten goed te vertellen hoe ze zich zouden moeten gedragen maar op de momenten dat ze dit zouden moeten laten zien, kiezen ze voor heel ander (negatief) gedrag. Leerkrachten geven aan dat ze heel moeilijk grip krijgen op het gedrag van de kinderen.
Hier ligt het probleem vooral in het onderwaterprogramma van de groep. Dit gaat over zaken die niet meteen zichtbaar zijn. De kans is groot dat het gaat over ervaringen van kinderen met de groep of bepaalde leerlingen op basis van voorgaande jaren. Maar ook over ergens bij willen horen, dingen vinden van een ander. En dit beïnvloedt de sfeer in je klas enorm. We hebben vaak de indruk dat we daar geen invloed op hebben, maar niets is minder waar.
Deze training richt zich volledig op de onderlinge verhoudingen, het onderwaterprogramma van de groep. Dit is het gebied waar veel onrust in een groep vandaan komt, zonder dat je precies je vinger erachter krijgt. Meestal proberen we dat boven de ijsberg op te lossen door te praten en afspraken te maken. Maar in de praktijk zien we dat dit niet tot het gewenste resultaat leidt. Mogelijk onder het toezicht oog van jou als leerkracht, maar in de onderstroom is het niet echt opgelost.
Je leert om de onderlinge verhoudingen van je klas in beeld te brengen. Je leert om een analyse te maken van je groep. Je kijkt naar de rollen die kinderen innemen en hoe die rollen er voor zorgen dat het gesignaleerde probleem in stand wordt gehouden. Je gaat gericht observeren en op basis van je bevindingen het groepsproces begeleiden. Met als resultaat een klas waar kinderen respectvol met elkaar omgaan, luisteren naar elkaar en kunnen gaan met verschillen.
Dit is niet zomaar een cursus, het is echt een investering in jouw professionele ontwikkeling. Je gaat echt anders leren kijken naar groepen, groepsdynamiek en het gedrag dat ze laten zien.
In deze training komt aan bod:
- Diepgaande Groepsanalyse: Je leert de verborgen dynamiek van jouw klas te doorgronden. Ontdek de rollen van leiders, volgers, en de unieke bijdrage van elk kind.
- Inzicht in Groepsdynamiek: Je leert de complexiteit van de interacties in jouw klas te begrijpen en hoe je deze ten goede kunt beïnvloeden.
- Praktische Interventie Strategieën: Je leert specifieke strategieën om de onderlinge verhoudingen positief te beïnvloeden en een ondersteunende, respectvolle leeromgeving te creëren.
- Reflectie en Zelfbewustzijn: Je maakt leerlingen bewust van hun eigen gedrag en hoe dit anderen beïnvloedt. Hierdoor bevorder je de ontwikkeling van empathie en sociaal bewustzijn.
Resultaten die je kunt verwachten:
- Een klas waar respect en samenwerking de norm zijn.
- Veel minder incidenten van storend gedrag en conflicten.
- Verbeterde leerprestaties door een positieve klasomgeving.
- Persoonlijke voldoening door professionele groei en effectiever klasmanagement.
- Persoonlijke voldoening omdat je weer met plezier voor de klas staat.