In vier modules met praktische oefeningen krijg je de juiste mindset voor
spelenderwijs leren en betrokken leerlingen, zodat je energiek kunt lesgeven en de leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. De basis van ‘durven, doen en begrijpen.’
– Je leert de basis van wiskundig denken volgens de Mathplay-methode.
– Je zet spelenderwijs leren in om belangrijke denkactiviteiten te stimuleren.
– Je krijgt inzicht in het verschil tussen wiskundeangst en wiskundeplezier.
– Je weet hoe een groeimindset werkt en leert over positieve psychologie.
– Je motiveert leerlingen door activerende didactiek, zonder dat het ‘extra tijd’ kost.
– Je krijgt video’s, lessen, tools en praktische oefeningen die je meteen kunt
inzetten in je eigen lessen.
– Ik geef je een half uur één-op-één feedback, tijd om vragen te stellen en je
ontvangt het certificaat van deelname.
De training is altijd beschikbaar, zodat je het op je eigen tempo kunt doen.
Wat leer je in de training EEN BLIJ BREIN?
De aanpak ‘durven – doen – begrijpen – wiskundeplezier’ leidt jou helemaal door de
(neuro)psychologische achtergrond naar praktische toepasbaarheid van
spelenderwijs leren.
DURVEN
Je gaat aan de slag met wiskundeangst: wat is het? Waar komt het vandaan? Vanuit hier leer je de verandering van mindset. Hoe kun jij zelf die shift maken? En hoe help je jouw leerlingen hierbij?
DOEN (beschikbaar vanaf 12-11-21)
De focus op groei buiten de comfortzone staat centraal, want dit is essentieel bij actief en productief leren op het juiste niveau. Ook leer je in deze module wat ‘realistisch rekenen’ is en welke rol de belevingswereld van de leerling hierin speelt.
BEGRIJPEN (beschikbaar vanaf 1-6-’22)
Wiskunde is de kunst van het zeker weten, maar wat weet je zeker? Je kunt in elk geval niet weten wat je niet weet. Daarvoor is feedback nodig van anderen. Of nog beter: feedback vanuit jezelf. In deze module ga je aan de slag met valkuilen en motivatie.
WISKUNDEPLEZIER/GELUKSDENKEN (beschikbaar vanaf 1-7-’22)
Door positieve psychologie effectief in te zetten, ben je al een stap dichterbij plezier in wiskunde. Met behulp van activerende didactiek (en veel direct toepasbare tips!) kom je erachter dat dit niet moeilijk hoeft te zijn en dat het zeker geen extra tijd kost.
12 SLU voor het Lerarenregister
4 lessen van elk gemiddeld 3 uur