EduBite: taaldenkgesprekken met nieuwkomers

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende hun moedertaal, en zo kunnen ze nu ook een nieuwe taal leren. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.
In deze gratis EduBite-serie (ook wel microcursus genoemd) gaat het over taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Deze Edubite bestaat uit drie delen van elk 10 minuten. Samen vormen ze een eerste kennismaking met taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Smaakt dat naar meer? Schrijf je dan in voor de volledige EduSerie!

Beschrijving

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende hun moedertaal, en zo kunnen ze nu ook een nieuwe taal leren. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.

In deze gratis EduBite-serie (ook wel microcursus genoemd) gaat het over taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Auteurs Hanna Kuijs en Resi Damhuis hebben voor de website van LOWAN materiaal ontwikkeld over dit soort gesprekken: in de EduBites vind je regelmatig directe verwijzingen naar die website.

Deze Edubite bestaat uit drie delen van elk 10 minuten. Samen vormen ze een eerste kennismaking met taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Tegelijk bieden ze je een voorproefje van online leren, dat een vervolg kan krijgen met de EduSerie NT2 en meertaligheid: Mondelinge taaldidactiek.

Over EduBites

EduBites zijn lesmodules waarin je in korte tijd een ‘hapje’ kennis krijgt waar je direct mee aan de slag kunt in jouw dagelijkse (les)praktijk. Afhankelijk van de diepgang duren Edubites 15 tot 30 minuten.

De EduBites van Eduseries bestaan standaard uit drie pijlers:

  • Kijken en luisteren’: kennis ophalen door middel van een video of podcast;
  • ‘Denken’: verdiepende literatuur en/of reflectie;
  • ‘Doen’: een praktische toepassing of opdracht in de eigen (les)praktijk.

Afhankelijk van het onderwerp van de EduBite kan de volgorde van deze pijlers wisselen, of worden zij aangevuld met andere leermiddelen.

Praktische informatie

LERAREN

Deze EduBite is gericht op individuele leraren in het basisonderwijs die te maken hebben met meertaligheid.

ONLINE

Individuele, online EduBite, op eigen tempo uit te voeren.

STUDIEDUUR

– Online: 3 x 10 minuten.
– Afronding: binnen een maand.

LESMATERIAAL

Er is geen aanvullend lesmateriaal vereist.

Startdata en locaties

  • Online