De pedagogisch medewerker als spelbegeleider

Leren meespelen is een vak

Je speelt dagelijks mee met jonge kinderen, maar het is best ingewikkeld om goed aan te sluiten en geen vragen te stellen, waardoor de flow uit het spel verdwijnt. De 3 V’s (Verkennen, Verbinden, Verrijken) is een zeer effectieve manier om via het dagelijkse spel van de kinderen aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van ieder kind.

In deze praktische training gaan we aan de slag met het (beter) onder de knie krijgen van de vaardigheden die horen bij de 3V’s.

Deze manier van spelbegeleiding past bij alle VVE programma’s en kan gevolgd worden na een VVE scholing of als losse training. 

Bijeenkomst 1:

  • Praktijkvoorbeelden van spel en spelbegeleiding.
  • Theorie spel en spelbegeleiding.
  • Oefenen met spelbegeleiding – eigen vaardigheden (met gebruikmaking van competentielijst).
  • Uitleg over de 3 V’s, accent op Verkennen en Verbinden.
  • Hoe organiseer je het zo met je collega’s dat je meer tijd hebt om mee te spelen?
  • Aan de slag op de eigen groep.

Bijeenkomst 2:

  • Praktijkvoorbeelden van spel en spelbegeleiding.
  • Spelbegeleiding koppelen aan de ervaringsdoelen van de verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals taal, rekenen, sociaal emotioneel, motoriek.
  • Accent op Verbinden en Verrijken.
  • Oefenen met de 3 V’s.
  • Aan de slag op de eigen groep.

Bijeenkomst 3:

  • Praktijkvoorbeelden van spel en spelbegeleiding.
  • Theorie … bijv. binnen- en buitenspel, spelen met anderstalige kinderen.
  •  Accent op Verrijken.
  • Oefenen met de 3 V’s.
  • Aan de slag op de eigen groep – hoe houden we het vast.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg3 bijeenkomsten
  • Op school datum in overleg