Inhoud kort:
De leerkracht maakt het verschil. Jij bent de vormgever van het gepersonaliseerd leren. Wat vraagt dat van jou? Weet je waar je goed in bent en wat je nodig hebt om dit geïnspireerd te doen. In deze training zoomen we in op jouw organisatietalent om leerlingen in te schalen op aanbod, niveau, tempo en leerstijl.
Doel:
Je maakt opnieuw kennis met grote collega’s uit het verleden zoals Socrates, Maria Montessori en Jan Ligthart. Je onderzoekt wat deze voorgangers voor jou betekenen en hoe zij omschrijven waarom en hoe kinderen medeverantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Thema’s als zelfstandigheid, zelfredzaamheid, alledaagse logica en kinderfilosofie blijken een onuitputtelijke leerbron. Je blijft je verdiepen in de wijsheid van deze hedendaagse onderwijsdenkers.
Wij praten je bij over het 70-20-10-model en reflecteren op jouw eigen gedrag in de groep. Waar ben jij de ‘teacher’ en wanneer ben je gevraagd in jouw rol als ‘coach’? Hoe zit dat met de ‘friendly mediator’ in jou? Je gaat onderzoeken of dit voor alle vakken hetzelfde is of dat er sprake is van verschillende rollen bij verschillende vakken? Ook is het boeiend om te zien hoe ouders jou zien.
Tijdens deze training leggen we de relatie met de leerpiramide en de groepsorganisatie. Deze ontdekkingsreis wordt ondersteund door de Leerkrachtenmatrix, gebaseerd op de theorie van Luc Stevens over Relatie-Competentie-Autonomie. Zo breng je jouw ontwikkeling in beeld en zie je persoonlijke doelen ontstaan. We leren van elkaar wat werkt en jij durft voor jezelf nieuwe doelen te stellen. Samen met allerlei collega’s ontdek je steeds meer over jouw pedagogisch handelen, didactische vaardigheden en visie op onderwijs.
Vervolg of alternatief:
- A3-1. Leergesprekken met kinderen I
- A3-2. Leergesprekken met kinderen II
- Onderzoekend en ontdekkend leren
- Persoonlijke begeleiding en coaching op de eigen werkplek
Overige informatie en materialen:
Vooraf lees je het boek ’Ik de leraar’ van Marcel van Herpen. Verder bestudeer je de ‘Leerkrachtmatrix EXOVA –zelfreflectie’. Deze training is goed te combineren met begeleiding op maat in de eigen praktijksituatie.
Praktische informatie
Doelgroep: leerkracht
Duur: 1 dagdeel
Studietijd: 8-12 uur
Niveau: 1