Cultuur in dialoog (schurende gesprekken)

Heb je behoefte aan handvatten om het gesprek hierover aan te gaan, en de dialoog tussen leerlingen of studenten zelfverzekerd te begeleiden? Dan is de training Cultuur in Dialoog (schurende gesprekken) geschikt voor jou. Daarmee krijg je praktische inzichten en tools om ook gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken. Bovendien vergroot je je interculturele gespreksvaardigheden, wat het leerklimaat in je klas ten goede komt.

Interculturele gesprekken met en tussen studenten begeleiden

Je leert hoe je effectief kunt omgaan met spanningen die ontstaan door interculturele verschillen. Bijvoorbeeld door interculturele communicatie toe te passen, te reageren op mondige leerlingen en studenten met sterke meningen, en een open gesprek te voeren zonder je overwicht te verliezen. Daarmee behoud je het leerklimaat in de klas te midden van de interculturele dynamiek die ontstaat door culturele diversiteit. Daarom is het essentieel om interculturele gespreksvoering goed te beheersen.

Deel 1: De context van culturele spanningen

  • Cultuur, gelaagdheid en identiteit: de verschillende lagen van cultuur en hun invloed op interacties. In de eerste plaats is het belangrijk om deze lagen te begrijpen om de dieperliggende oorzaken van spanningen te doorzien.
  • Van safe space naar brave space: welke afspraken maak je om een veilige en open gespreksomgeving te creëren? Dat betekent dat je duidelijke richtlijnen en een open sfeer moet hebben om echte dialoog te laten plaatsvinden.
  • Inzicht krijgen in de achtergrond van opmerkingen en houdingen van studenten binnen een interculturele context. De oorzaak daarvan is vaak een gebrek aan begrip van elkaars cultuur en waarden.

Deel 2: Spanningsvelden en culturele competenties

  • De culturele driehoek: thuiscultuur, schoolcultuur en straatcultuur – en hoe deze het gedrag beïnvloeden in interculturele gesprekken. Alles bij elkaar geeft dit een diepgaand inzicht in de complexiteit van culturele spanningen.
  • Wat zijn interculturele vaardigheden en waarom zijn deze cruciaal in het omgaan met culturele diversiteit? In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, gaat het niet alleen om kennis, maar ook om het ontwikkelen van empathie en openheid.
  • Oefenen met het uitstellen van je oordeel: Werken met een methode voor interculturele gespreksvoering en effectieve communicatie. Daardoor kun je gesprekken beter sturen zonder vooroordelen in de weg te laten staan. Stel dat je met een gevoelige kwestie wordt geconfronteerd, dan is het van belang dat je rustig blijft en het gesprek op een constructieve manier voert.

Deel 3: Praktische werkvormen en casussen

  • Introductie en toepassing van de 6B’s: richtlijn voor uitdagende gesprekken en het aanpakken van culturele spanningen. De vooruitgang in het voeren van interculturele gesprekken is te danken aan deze methoden.
  • Daarna ga je aan de slag met ingebrachte casussen en spanningsvelden, die de praktische toepassing van de training versterken. Ook oefen je met situaties die je in je eigen werk kunt tegenkomen.

Het resultaat na de training

Na afloop van de training Cultuur in dialoog (schurende gesprekken) weet je hoe je met zelfvertrouwen een intercultureel, schurend gesprek kunt voeren met een leerling of student (interpersoonlijk) of kunt begeleiden tussen leerlingen of studenten (klassikaal). Bovendien heb je verschillende concepten en kanten van cultuur en diversiteit leren kennen en kunt deze effectief toepassen binnen een multiculturele onderwijscontext. Daar staat tegenover dat je na deze training beter in staat bent om moeilijke gesprekken aan te gaan. Daarnaast heb je waardevolle gesprekken gevoerd met je collega’s, waardoor jullie als team met een open blik, wederzijds begrip en vertrouwen het onderwerp ‘culturele diversiteit binnen het onderwijs’ ter sprake kunnen brengen – zowel in de klas als onderling met collega’s en MT-leden. Ten slotte weet je hoe je deze kennis kunt implementeren in jouw dagelijkse praktijk en hoe je een positieve impact kunt maken op de diversiteit binnen jouw organisatie.

Over deze training

Geschikt voor
VO- en MBO-docenten
VO- en MBO-docententeams

Locatie
Op school (maatwerk)

Duur & Tijd
3 dagdelen
09:30-12:30

Kosten
€ 5.950,- exclusief BTW voor een training bij jullie op school (prijs per groep van maximaal 12 deelnemers). Vraag een offerte aan.

Startdata en locaties

  • Utrecht datum in overleg3 bijeenkomsten€ 5950maximaal 12 deelnemers