BVRD en PDD&B 3.0 – wat betekent dit voor het onderwijs?

Vanaf 1 september 2021 is de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (BVRD) van kracht en 1 januari 2022 volgt het nieuwe protocol PPD&B 3.0. Hierin worden aanbevelingen gegeven voor het handelen door professionals in zowel onderwijs als zorg, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Zo krijgen leerlingen met lees- en spellingproblemen goede ondersteuning en verbetert de samenwerking tussen onderwijs en zorg.

Wat betekenen deze richtlijn en dit protocol voor de onderwijspraktijk? Wat wordt er anders en wat blijft hetzelfde? Welke leerlingen kunnen worden aangemeld voor een dyslexieonderzoek en wie komen er in aanmerking voor vergoeding? Wat is dyslexie volgens de recentste inzichten en wanneer wordt de diagnose gesteld? Waar geeft een dyslexieverklaring recht op? En net zo belangrijk, wat kan er binnen het onderwijs gedaan worden met een leerling die terugverwezen wordt vanuit de zorg?

Tijdens deze informatieve bijeenkomst wordt ingegaan op de inhoud en veranderingen vanuit de BVRD en PDD&B 3.0 waarbij steeds een link wordt gelegd naar het onderwijs. De opgedane kennis kan gelijk binnen het onderwijs toegepast worden!