Boeien met Storytelling

Kijk je naar een film of theatervoorstelling, dan ben je vaak 2 uur lang geboeid aan het kijken. Dat komt omdat film- en theatermakers allerlei inzichten en technieken inzetten die ons bij de les houden.

Natuurlijk zijn films en voorstellingen er ter vermaak. Dat geldt niet voor een schoolles. Op school gaat het om kennisoverdracht, leren, inoefenen en dat is allemaal een stuk uitdagender en vaak ook saaier dan het volgen van een filmisch verhaal.

Toch kun je de technieken uit het theater vertalen naar onderwijs. Je kunt rekening houden met concentratiebogen, afwisseling van dynamiek, spanningsopbouw, nieuwsgierig maken, betrokken raken. Je kunt zelfs gebruik maken van emoties. 

In het theater vragen de makers zich continu af: Is het nog de moeite waard om te blijven kijken? In de training Boeien met Storytelling stellen we die vraag ook. Je kijkt naar je lessen door de bril van het theater en zorgt ervoor dat het antwoord op die vraag onbetwist JA zal zijn, na het volgen van de training.

Dit leer je in de training:

  • Maak saaie lessen smeuiig
  • Prikkel de nieuwsgierigheid van leerlingen
  • Vertel een verhaal met flair en plezier
  • Heb het lef om uit te pakken
  • Hou rekening met de concentratieboog van leerlingen

Verteltechnieken

Met verteltechnieken laat je jouw leerlingen aan je lippen hangen. Je gebruikt tempo, ritme, stilte, accenten en klemtonen, volume en intentie om je vertelling spannend en interessant te maken.

Je prikkelt de nieuwsgierigheid met de opbouw van je verhaal.

Je werkt met spanning om te triggeren en leerlingen wakker te houden.

Concentratievermogen

Je krijgt inzicht in de opbouw en variatie die nodig is om leerlingen langdurig betrokken te houden. Je onderzoekt de concentratiebogen van jouw eigen leerlingen en gebruikt die inzichten om jouw boodschap effectief over te dragen.

Fun Factor

Je leerlingen zullen het kunnen waarderen dat dat je rekening houdt met wat zij nodig hebben om tot leren te komen. Daardoor worden jouw lessen en het contact met jou leuker en meer ontspannen. Zo wordt het werk voor jou ook plezieriger. Je relatie met leerlingen wordt beter en het zal je lukken om de liefde van jouw vak of voor het leren an sich beter over te dragen.

Voor wie

leerkrachten, docenten, instructeurs, TOA

Praktische informatie

Kijk je naar een film of theatervoorstelling, dan ben je vaak 2 uur lang geboeid aan het kijken. Dat komt omdat film- en theatermakers allerlei inzichten en technieken inzetten die ons bij de les houden.

Natuurlijk zijn films en voorstellingen er ter vermaak. Dat geldt niet voor een schoolles. Op school gaat het om kennisoverdracht, leren, inoefenen en dat is allemaal een stuk uitdagender en vaak ook saaier dan het volgen van een filmisch verhaal.

Toch kun je de technieken uit het theater vertalen naar onderwijs. Je kunt rekening houden met concentratiebogen, afwisseling van dynamiek, spanningsopbouw, nieuwsgierig maken, betrokken raken. Je kunt zelfs gebruik maken van emoties. 

In het theater vragen de makers zich continu af: Is het nog de moeite waard om te blijven kijken? In de training Boeien met Storytelling stellen we die vraag ook. Je kijkt naar je lessen door de bril van het theater en zorgt ervoor dat het antwoord op die vraag onbetwist JA zal zijn, na het volgen van de training.

Dit leer je in de training:

  • Maak saaie lessen smeuiig
  • Prikkel de nieuwsgierigheid van leerlingen
  • Vertel een verhaal met flair en plezier
  • Heb het lef om uit te pakken
  • Hou rekening met de concentratieboog van leerlingen

Verteltechnieken

Met verteltechnieken laat je jouw leerlingen aan je lippen hangen. Je gebruikt tempo, ritme, stilte, accenten en klemtonen, volume en intentie om je vertelling spannend en interessant te maken.

Je prikkelt de nieuwsgierigheid met de opbouw van je verhaal.

Je werkt met spanning om te triggeren en leerlingen wakker te houden.

Concentratievermogen

Je krijgt inzicht in de opbouw en variatie die nodig is om leerlingen langdurig betrokken te houden. Je onderzoekt de concentratiebogen van jouw eigen leerlingen en gebruikt die inzichten om jouw boodschap effectief over te dragen.

Fun Factor

Je leerlingen zullen het kunnen waarderen dat dat je rekening houdt met wat zij nodig hebben om tot leren te komen. Daardoor worden jouw lessen en het contact met jou leuker en meer ontspannen. Zo wordt het werk voor jou ook plezieriger. Je relatie met leerlingen wordt beter en het zal je lukken om de liefde van jouw vak of voor het leren an sich beter over te dragen.

Praktische informatie

wat krijg je allemaal:

  • 1 dag training
  • Boek Ja, Boeien! + bijbehorend werkboek (25 EUR)
  • Arrangement (lunch, koffie/thee, locatie,  (47 EUR)
  • BONUS : Duo programma GRATIS als je met een collega komt. (t.w.v. 195 EUR)

Deze training is onderdeel van het volledige programma Ja, Boeien! en uitstekend als eendaagse training te volgen.

data:

Donderdag 21 augustus 2025
Donderdag 25 september 2025
Maandag 2 februari 2026

Voor wie:

leerkrachten, docenten, instructeurs, TOA

Bonus: Het Duo-programma

Kom je samen met een collega? Dan maak je GRATIS gebruik van het Duo-programma!

Het duo-programma bestaat uit opdrachten en tools waarmee jullie elkaar helpen om de geleerde technieken toe te passen in je eigen praktijk. Je houdt de materie samen levend en helpt elkaar om daadwerkelijk lange termijn te werken met de technieken. Je bent elkaars stok achter de deur. En je hoeft niet zelf te bedenken hoe.

Na afronding ontvang je een CRKBO-geregistreerd certificaat

Deze training kan ook In School voor je team worden verzorgd.

Startdata en locaties

  • Nijmegen 21 aug. 20251 bijeenkomst€ 429
  • Nijmegen 25 sep. 20251 bijeenkomst€ 429
  • Nijmegen 2 feb. 20261 bijeenkomst€ 429