In deze cursus leer je hoe de motorische ontwikkeling van kinderen in elkaar zit, maar vooral hoe je meer en betere beweegmomenten kunt toevoegen aan de dag. Je leert over de meerwaarde van risicovol spel en hoe je dit kunt organiseren. Ook leer je hoe je cognitieve of sociaal-emotionele doelen kunt bereiken d.m.v. bewegen; bewegend leren.
Na deze bijscholing ben je in staat om kinderen optimaal uit te dagen in hun motorische ontwikkeling.
Deze e-learning Bewegend Kind is speciaal voor als je werkzaam bent of wordt in een kinderdagverblijf of BSO.
Algemeen
Heb je interesse in hoe kinderen zich motorisch ontwikkelen? Wil je alles weten over hoe je bewegend leren in praktijk kunt brengen en hoe je kinderen met je aanbod uit kunt dagen tot risicovol spel? Dan is de e-learning Bewegend Kind perfect voor jou!
De motorische ontwikkeling van kinderen is enorm belangrijk. Dit vormt mede de basis voor hun creativiteit, zelfredzaamheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Met deze e-learning doe je niet alleen kennis op over de motorische ontwikkeling van de doelgroep. Je leert ook hoe je een passend aanbod van bewegingsactiviteiten kunt creëren. Je doet kennis op over methoden en interventies die helpen bij het leren, zoals het verbeteren van taalvaardigheden door bewegend leren. Je leert ook inschatten welk risicovol spel passend is voor hun niveau.
Klinkt dit interessant? Duik erin en ontdek hoe je kinderen kunt helpen om door beweging te groeien en te leren!
Studieprogramma
In de e-learning komen belangrijke thema’s aan bod om de motoriek van kinderen op verschillende manieren te stimuleren. De cursus bestaat uit 3 modules.
- Je start de cursus met je te verdiepen in de motorische ontwikkeling van kinderen, dat is echt de basis van deze e-learning. Je leert wat grondmotorische eigenschappen zijn en hoe je ze kunt stimuleren. Je leert in de eerste module ook hoe je structureel meer beweegmomenten op je kinderdagverblijf of school kunt organiseren. Je leert hoe je deze beweegmomenten opbouwt en afstemt op de behoeften van de kinderen
- In de tweede module staat risicovol spel centraal. Je leert wat het verschil is tussen gevaar en risico en waarom risicovol spel zo waardevol is voor kinderen. Je leert risicovolle activiteiten organiseren en begeleiden. Daarbij maak je ook kennis met de interventieladder.
- In module drie leer je hoe je bewegen kunt gebruiken bij het bereiken van cognitieve en sociaal-emotionele doelen. Je leert hoe je kunt differentiëren, hoe je beweeg-leermomenten afstemt met collega’s en hoe je je activiteiten kunt evalueren.
Iedere module wordt afgesloten met een praktische eindopdracht.