Voor wie?
Leraren van groep 1 t/m 3 en intern begeleiders
Waar gaat het over?
Het belang van begrijpend luisteren in de onderbouw wordt nogal eens onderschat in de basisschool. Maar niet voor niets zijn de tussendoelen ‘boekoriëntatie’ en ‘verhaalbegrip’ opgenomen als twee van de tussendoelen van beginnende geletterdheid.
Ook bij kleuters kan al een start gemaakt worden om met strategieën te werken. Hierbij is een cruciale rol voor de leraar weggelegd!
Inhoud
Tijdens de training van ongeveer 2,5 uur komt aan de orde:
- Wat is de inhoud van de tussendoelen ‘boekoriëntatie’ en ‘verhaalbegrip’?
- Hoe kunnen wij werken aan deze doelen?
- Welke strategieën zijn van belang, ook in het kader van de doorgaande lijn in groep 1 t/m 8?
- Wat is het verschil tussen voorlezen, modelen en interactief voorlezen?
- Modelen als werkwijze in de onderbouw: zelf oefenen in 4-tallen.
- Hoe speel ik in op verschillen tussen kinderen en wat zijn de effecten van diverse soorten vragen?
- Ga ik gebruik maken van pictogrammen en gevarieerde werkvormen en zo ja, welke?
Voor deze bijeenkomst vragen we je een favoriet prentenboek mee te nemen.