(beginnende) Mentoren/SLB-ers en docenten

Eén van de specialiteiten van HPC is het verzorgen van trainingen voor (beginnende) docenten, mentoren en studieloopbaan begeleiders (SLB-er). In deze trainingen komen onder andere de volgende onderwerpen uitgebreid in theorie en praktijk aanbod; positieve groepsvorming hoe doe je dat?, Gesprekken met leerlingen, hun ouders en collega’s, Omgaan met verschillen, Op welke manier signaleer je faalangstige (mentor)leerlingen? Hoe bespreek je jouw leerlingen of jouw mentorklas in een leerlingbespreking? Welke taal en houding is passend in deze situaties?

Elke docent/mentor/SLB-er heeft vaardigheden en kennis om een goede docent/mentor/SLB-er te zijn. Zeker nu de docent/mentor/SLB-er steeds vaker de verbindende spil is in de begeleiding van leerlingen. Dit zorgt er voor dat vanuit deze veranderingen, als het gaat om de interne zorgstructuur, er een verschuiving van de taken ontstaat. Hiervoor zal de docent/mentor/SLB-er toegerust moeten zijn om deze taken ook te kunnen verrichten, waardoor hij minder snel leerlingen zal verwijzen naar zorgcoördinator, teamleiders of andere interne- dan wel externe hulpverleners. Dit vraagt investering in en van docenten, mentoren en SLB-ers die zich richt op het verbreden en aanscherpen van kennis, vaardigheden en attitude.

U krijgt bij HPC de gelegenheid om uw training/scholing zelf ‘op maat’ samen te stellen. Hierbij kunt u denken aan basis of verdiepende kennis en vaardigheden en natuurlijk alle individuele wensen van het team/groep.
Binnen alle trainingen en scholing wordt gewerkt vanuit één van onze visies; met korte stukjes theorie (35%) en veel praktische oefeningen en werkvormen (65%), waarbij er veel aandacht voor reflectie op de optredende processen is, een ieder benaderd wordt in diens context en loyaliteit met ouders en het evenwicht tussen geven en ontvangen veel aandacht krijgt. De wensen van de deelnemers en diens eigen persoonlijke ontwikkeling krijgt hierbij veel ruimte en een eigen inbreng wordt erg op prijs gesteld.

Wij werken met de volgende boeken

  • Pubers van nu
  • Docent van nu
  • Mentor van nu (basis- en werkboek).

Stel zelf uw training/scholing samen en bereken zelf de prijs

Bespreek met onze accountmanager uw wensen en stel samen met één van onze trainers het (maat)programma samen. Verder kunt u met hem bespreken hoeveel dagdelen u aan elk thema en hiermee aan de totale training wilt besteden. En zo kunt u vervolgens de kosten van de totale training/scholing berekenen.

Kosten

Onze prijs is inclusief werkmateriaal, voorbereidings- en reistijd en een telefonische voorbespreking of een voorbespreking op ons kantoor in Houten. Exclusief reiskosten (€ 0,35 per kilometer) en eventuele boeken. Deze trainingen/scholing is BTW vrijgesteld. Wij werken met een groepsgrootte van maximaal 18 deelnemers.

Thema’s die tijdens deze training/scholing aan bod kunnen komen;

  • Klassenmanagement voor de docent en de mentor
  • Docent/Mentor/SLB-er de verbindende spil is in de leerlingbegeleiding
  • Gespreksvaardigheden om (mentor)leerlingen professioneel te kunnen begeleiden. Enkele voorbeelden:
    Wat is de beste manier om gesprekken te voeren met leerlingen. 10-minutengesprekken met ouders? Hoe spreek ik mijn collega rechtstreeks aan? Hoe bespreek je jouw mentorklas in een leerlingbespreking?
    Welke taal en houding is passend bij al deze situaties?
  • Hoe werk je aan positieve groepsvorming in jouw (mentor)klas?
  • Op welke manier observeer en signaleer je problemen bij leerlingen?
  • De dramadriehoek
  • Contextueel begeleiden met onder andere; Loyaliteiten, dynamische driehoek, schema van onrecht, meerzijdige partijdigheid e.d.
  • Omgaan met verschillen (meervoudige intelligentie en leerstijlen)
  • Hoe omgaan met en begeleiden van diverse handicaps van leerlingen, denk hierbij aan; Dyslexie, ADHD, Autisme, Faalangst/Examenvrees, Hoog sensitiviteit, Hoogbegaafdheid, ADD, ODD, Anorexia, Boulimia, Dyscalculie, Automutilatie, NLD, Sociale onhandigheid, rugzak leerlingen e.d.
  • Begeleiding van leerlingen met specifieke problemen zoals overlijden van ouder(s) of scheiding.
  • Motiveren door te inspireren
  • Pesten
  • Je eigen uitstraling als docent/mentor: welke ruimte neem je in de klas in?
  • Non-verbale communicatie, congruentie, stemgebruik.
  • Hoe ja-maar gedrag kantelen?
  • Johari venster, OEN-boodschap en feedback
  • Omgaan met weerstand
  • Kernkwaliteiten en hun valkuilen
  • Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag
  • Conflicthantering
  • Mandaat, grenzen en verwijzen (wanneer en hoe?)
  • Bewustwording van de persoonlijke impliciete boodschap die je als docent/mentor uitstraalt en de mogelijkheid tot verandering daarin
  • De balans van macht en onmacht: het vinden van een weg in het spanningsveld tussen autoriteit en het leggen van contact
  • Het herkennen en erkennen van de persoonlijke kwaliteiten als docent/mentor; de wijze waarop de persoonlijke kwaliteiten tijdens de les worden ingezet.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg