Een training voor onderwijsassistenten
Onderwijsassistenten zijn de extra handen van een leerkracht. Onder zijn of haar verantwoordelijkheid voeren zij activiteiten uit die bijdragen aan een betere ontwikkeling van de leerlingen. De werkzaamheden variëren van het begeleiden van individuele of kleine groepen leerlingen bij hun leertaken tot het organiseren en ondersteunen bij activiteiten in de klas of school. Veelvoorkomende taken zijn:
- Het begeleiden van individuele leerlingen of kleine groepen en hulp bieden bij lezen, rekenen of expressieactiviteiten.
- Observeren van leerlingen en signaleren van eventuele problemen.
Onderwijsassistenten werken in het hart van het onderwijs!
De positie van onderwijsassistenten is ondersteunend en daardoor soms wat onzichtbaar. Zij werken echter in het hart van het onderwijs en hebben direct contact met leerlingen en hun gedrag. Zij hebben wellicht behoefte aan extra scholing op het gebied van kinderen met ander gedrag. Door het uitbreiden van de kennis en vaardigheden omtrent gedrag, kan de onderwijsassistent beter omgaan met verschillen tussen leerlingen.
Resultaat
De training leert je:
- Welke belangrijke plaats je inneemt in het onderwijsleerpoces van kinderen en daar bewust gebruik van te maken.
- De basisprincipes van een professionele cultuur en daar naar te handelen.
- De kenmerken van verschillend (moeilijk) gedrag van leerlingen.
- De basisprincipes van “Goed Gedrag” en hierin verantwoordelijkheid nemen .
- Elkaars kwaliteiten kennen en deze inzetten bij moeilijk gedrag.
Hoe werkt het
- Aan de orde komen de elementen van een professionele cultuur in de vorm van de metafoor van ‘Gung HO’ (gezamenlijk doel, taken en verantwoordelijkheden en elkaar aanmoedigen). Specifiek op onderwijsassistenten gericht.
- Koppeling naar (moeilijk) gedrag; welke doelen hebben we met de leerlingen, welke taken en verantwoordelijkheden heeft de onderwijsassistent en hoe moedigen we elkaar aan vanuit elkaars kwaliteiten.
- Welke kwaliteiten heeft u om in te zetten voor moeilijk gedrag. We spelen het kwaliteitenspel om het zelfbeeld van onderwijsassistenten te vergroten.
- Inleiding “Goed gedrag kun je leren”
- Wat werkt bij handhaven van goed gedrag op school. Hierbij worden enkele voorbeelden (o.a. met filmpjes) gegeven van ‘lastig’ gedrag bij leerlingen. Denk aan agressie, ADHD, autisme, weglopen, enz.
- Aan de hand van enkele casussen bespreken we hoe het gedrag aan kunnen pakken.
- Inventarisatie voor vervolg.
Na het volgen van de training en het uitvoeren van de opdracht ontvangt u een bewijs van deelname van Bureau Meesterschap.
Investering
Offerte op maat.