21st Century Challenge

“Wie” is die volgende generatie onderwijsprofessional, wat is zijn rol en welk onderwijs ontwerpt deze professional? 

Wonen, werken, leven en leren zijn de afgelopen jaren razendsnel veranderd. We leven nu in een netwerkmaatschappij waar innovatie, technologie en samenwerking ontzettend belangrijk zijn. Dit betekent dat jongeren niet alleen de basisvaardigheden leren (taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid), maar ook voorbereid worden op een wereld die steeds complexer en digitaler wordt. Als onderwijsprofessional speel je een onmisbare rol in het proces om jongeren te helpen groeien en ontwikkelen in een omgeving waarin ze kunnen leren omgaan met snelle veranderingen in de wereld. Dit vraagt om een sterke integratie van actuele en toekomstgericht vaardigheden in het onderwijs.

In deze 21st Century Challenge training ga je aan de slag met:

  • Het integreren van actuele vaardigheden in jouw onderwijspraktijk
  • Het verrijken van je onderwijs met spelelementen en technologie om de betrokkenheid van lerenden te vergroten
  • Het toepassen van gamification om motivatie te stimuleren en een actieve, plezierige en uitdagende leeromgeving te creëren
  • Het ontwerpen van onderwijsactiviteiten op basis van Universal Design for Learning (UDL)
  • Het integreren van digitale geletterdheid en STEAM-elementen in je lessen. Het begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van essentiële vaardigheden, zoals: kritisch denken, leervaardigheden, onderzoekend leren, creativiteit en samenwerken

Inhoud

Dag 1 – Technologie & STEAM
Ontdek hoe je technologie inzet om lerenden onderzoekend en ontwerpend te laten leren. Werk met STEAM om onderzoekende, technische en creatieve vaardigheden te versterken en het stimuleren van toekomstgerichte vaardigheden.

Dag 2 – Gamification & Motivatie
Leer hoe je spelelementen en gamification toepast om lerenden te motiveren en actief te betrekken bij het leerproces. Ontvang praktische technieken om onderwijs uitdagend en interactief te maken.

Dag 3 – Inclusief & Activerend Leren
Verdiep je in Universal Design for Learning en Challenge Based Learning om onderwijs toegankelijk te maken voor alle lerenden in jouw klas of onderwijsomgeving. Ontwikkel vaardigheden om vragen te stellen en zichtbaarheid van leren te vergroten.

Dag 4 – Design Thinking & Visie
Gebruik Design Thinking om innovatieve leeractiviteiten te ontwerpen. Werk aan je onderwijsvisie en presenteer je ideeën, zodat je direct aan de slag kunt met je vernieuwde aanpak in jouw onderwijs.

Voor wie is de opleiding?

De training is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit alle sectoren van het onderwijs die hun onderwijs willen vernieuwen en toekomstgericht willen vormgeven.

Kenmerken

  • Taal: Nederlands
  • Start: 4 maart 2026
  • Locatie: Groningen
  • 4 lesdagen

Startdata en locaties

  • Groningen 4 mrt. 2026€ 585
  • Groningen 3 mrt. 2027€ 585