Verbeter je rekendidactiek met de rekenmodellen

Rekenlessen op de basisschool moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen zich goed en zelfstandig kunnen redden in dagelijkse situaties waar ze met rekenen in aanraking komen. Soms verloopt de rekenontwikkeling van een leerling niet optimaal. Het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) helpt je dan om signalen van ernstige reken- en wiskundeproblemen in kaart te brengen. Dit protocol heeft een uitvoerig stappenplan én beschrijft de mogelijk in te zetten didactische modellen: het hoofdlijnenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel.

Hoe herken je de drie rekenmodellen in je rekenles? Hoe kun je de modellen inzetten om te bepalen waar een leerling staat en hoe kun jij je rekendidactiek verbeteren met deze rekenmodellen?

In deze e-learning ga je daarmee aan de slag. We laten je zien wat de drie rekenmodellen inhouden en hoe je ze inzet om je rekendidactiek te verbeteren. Je onderzoekt in hoeverre het handelings- en hoofdfasenmodel in jouw rekenlessen terugkomt en wat je daarin eventueel nog wilt aanpassen. Ook maak je een stappenplan voor het oplossen van verhaaltjessommen, gebaseerd op het drieslagmodel. Tot slot maak je een analyse van de rekenproblemen van één van jouw leerlingen met behulp van de drie rekenmodellen en oefen je met het voeren van een rekengesprek.

We wisselen tijdens deze e-learning theorie, voorbeelden en opdrachten af. Je volgt de e-learning in je eigen tijd en tempo in de online Cedin Academie.

Na deze e-learning:

  • kun je de kenmerken van het handelings-, het drieslag- en het hoofdfasenmodel benoemen;
  • kun je de drie rekenmodellen herkennen in de rekenles;
  • weet je hoe je de rekenmodellen kunt inzetten om te bepalen waar een leerling staat in zijn rekenontwikkeling (analyse);
  • kun je je rekendidactiek verbeteren met behulp van de rekenmodellen (aanpak).

Prijs: € 40,00

Deze prijs is inclusief BTW.

Startdata en locaties

  • Online€ 40