De zogenaamde tekortvakken zijn onder andere Frans, Duits, informatica, natuurkunde, scheikunde, wiskunde, techniek en gezondheidszorg & welzijn. Het mogelijk verdwijnen van deze vakken heeft grote gevolgen voor de kwaliteit en diversiteit van het onderwijsaanbod. Leerlingen krijgen minder of geen les in deze vakken, waardoor hun kennis en vaardigheden achterblijven. Scholen kunnen minder keuzevrijheid bieden aan leerlingen, waardoor hun talenten en interesses niet optimaal worden gestimuleerd. Ook kunnen scholen moeilijker voldoen aan de wettelijke eisen voor het curriculum en de examens.
Hoe kan dit probleem worden opgelost? Er zijn verschillende mogelijkheden om meer leraren op te leiden en te behouden voor de tekortvakken. Een aantal voorbeelden zijn:
Deze mogelijkheden vragen om een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen: de overheid, de schoolbesturen, de scholen, de lerarenopleidingen, de leraren en de leerlingen, maar ook om je persoonlijke betrokkenheid. Heb je interesse in een van de tekortvakken? Wil je je laten omscholen of bijscholen? Neem dan een kijkje in ons aanbod.
Het Nederlands Instituut voor Biologie, de beroepsvereniging van biologen, heeft een heel bijzonder aanbod voor jou en je school. De firma Neopta wil nieuwe biologische microscopen beschikbaar stellen aan het basisonderwijs. Om te zorgen dat je daar direct mee aan de slag kunt, hebben we een lessenserie ontworpen en geven we een korte training bij jou in de buurt.
Wat kan jij doen als leidinggevende om inclusie te bevorderen binnen je school? Inclusief onderwijs draagt bij aan een samenleving waarin iedereen meetelt. Het biedt leerlingen met verschillende behoeften de mogelijkheid om samen te leren en ontwikkelen in een veilige en ondersteunende omgeving. Neem als leidinggevende het voortouw in het creëren van een schoolomgeving waarin […]