Ben jij gelukkig op jouw school?
Hoge werkdruk, onvoldoende waardering en stress: zomaar een aantal factoren die jouw werkgeluk als onderwijsprofessional negatief kunnen beïnvloeden. Maar hoe meet je jouw werkgeluk en wat kun je doen om
Hoge werkdruk, onvoldoende waardering en stress: zomaar een aantal factoren die jouw werkgeluk als onderwijsprofessional negatief kunnen beïnvloeden. Maar hoe meet je jouw werkgeluk en wat kun je doen om
5 essentiële tips van rector Roel Schoonveld voor succesvol schoolleiderschap
‘We halen het beste in elke leerling naar boven.’ Eén van de belangrijkste doelen voor het onderwijs uit het Coalitieakkoord 2021 – 2025. De kansenongelijkheid in het onderwijs moet worden aangepakt en verminderd, onder andere door middel van inclusiever onderwijs en de bevordering van differentiatie. Oftewel: maatwerk dient een belangrijke rol te gaan spelen in het onderwijs. Hierbij kan Flipping the Classroom (FTC) een belangrijke rol kan spelen.
Ongeveer een kwart van de beginnende leraren verlaat binnen vijf jaar hun baan, aldus de NRO. Daarnaast is de kans op uitval van beginnende leraren vele malen groter (bijna 20%) dan twintig jaar geleden (12%). Tel deze getallen op bij het structurele lerarentekort en je kunt invullen in welke moeilijkheden het onderwijs zich bevindt.
De digitalisering van het onderwijs brengt heel wat kansen mee. Maar hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen deze kansen optimaal kunnen benutten? Om efficiënt digitaal te kunnen werken, is blind leren typen essentieel.
Om te kunnen werken en je werk leuk te kunnen vinden, is ontwikkeling nodig. Een van de belangrijkste factoren van werkgeluk. Maar wat is het? En hoe ben je bewust
Nieuwsgierig zijn maakt het leren leuker, makkelijker en interessanter. In het onderwijs wordt nieuwsgierig zijn steeds vaker beschouwd als één van de belangrijkste vaardigheden. Ook in jouw klas leren leerlingen
Of je nu je eerste 100 of 1000 dagen als schoolleider meemaakt: het is goed om af en toe uit te zoomen. Dit helpt om met meer afstand te kijken naar jouw school en jouw rol in het schoolleiderschap. Waar staat het team? Wat zijn de uitdagingen?
Op het Farel College werkt sinds anderhalf jaar personeelscoach Matthijs Boer. Matthijs ondersteunt medewerkers in hun ontwikkeling en welzijn. Of het nu gaat om een docent die met meer power
Wij spraken met Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs aan de Hogeschool Utrechtover, over haar onderzoek en de overkoepelende drijfveer van het lectoraat: ‘werkplezier’.
“Het is eigenlijk gewoon begonnen bij een soort van ingeving. Ik dacht: het zit in werkplezier, dat is de sleutel.”
Personeelstekort, hoge werkdruk, geen budget: allerlei redenen waardoor jij misschien geen scholing volgt. Met deze tool weet je precies welke subsidies voor jou interessant zijn!
Personeelstekort, coronacrisis, hoge werkdruk: allerlei redenen waardoor je misschien geen ruimte voelt voor scholing. Toch is dit ontzettend belangrijk voor jouw ontwikkeling en de kwaliteit van het onderwijs.
Goed onderwijs begint met een goede relatie tussen de leraar en het kind. Dat is het motto waarmee Simone Mark samen met Marcel van Herpen het Centrum Pedagogisch Contact (CPC)
Schrijf je daarom in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.