Postacademische basiscursus over de theorie, diagnostiek en training van executieve functies
Executieve functies (EF) zijn onverminderd populair. Te pas en te onpas hoor je mensen zeggen: “Hij heeft een stoornis in het executief functioneren”. Maar als je doorvraagt, kunnen ze vaak niet goed uitleggen wat dan precies het probleem is.
In deze cursus gaan we in op de verschillende executieve functies zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en wetenschappelijk onderzoek. Wat weten we bijvoorbeeld over de ontwikkeling van executieve functies?
Daarnaast bespreken we ook hoe die executieve functies terug te zien zijn in gedrag van kinderen en jongeren (en onszelf) en hoe we bij dat gedrag kunnen aansluiten. Een belangrijke vraag die daarbij aan bod komt is: hoe begeleiden we kinderen en jongeren zo dat ze zich én competent voelen én dat ze hun executieve functies optimaal kunnen ontwikkelen?
Andere thema’s die we bespreken zijn onder andere het in kaart brengen van executieve functies, de mogelijkheden om EF te trainen, de rol van volgehouden aandacht, emotieregulatie en planningsvaardigheden. Ten slotte hebben we ook aandacht voor de relatie tussen executieve functies en classificaties als ADHD en dyslexie.
Kernpunten:
- Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk;
- Aandacht voor verbeter- en trainingsmogelijkheden van executieve functies;
- Leer aansluiten bij de executieve functies van kinderen en jongeren;
- Tweedaagse cursus mét uitgebreide e-learning.
Prijs inclusief:
- Toegang tot de online leeromgeving van PAO;
- Uitgebalanceerde mix van klassikaal, online en informeel leren (blended learning);
- Geaccrediteerd certificaat;
- Uitgebreide lunch.
- Totaalprijs van 670,- is voor de combinatie van Webinar en Klassikale lessen. Webinar is ter voorbereiding op de klassikale lessen.
Studiebelasting:
- Klassikale uren | 13 uur
- E-learning | 4,2 uur
- Zelfstudie | 16 uur
Accreditaties
Accreditatie | Nummer | Accreditatiepunten |
---|---|---|
POH-GGZ | 328709 | 30,0 |
NIP K&J | 492620 | 17,0 herregistratie 8,0 opleiding – behandeling 9,0 opleiding – diagnostiek 6,0 opleiding – extra literatuurstudie |
NVO-OG* | 492620 | 17,0 herregistratie 8,0 opleiding – behandeling 9,0 opleiding – diagnostiek 6,0 opleiding – extra literatuurstudie |
Registerplein | 551015 | 33,0 cliëntondersteuners, GGZ-agogen, Maatschappelijk Werk, Psychodiagnostisch Werkenden, Sociaal Agogen, Sociaal Werker (vanaf 24-09-2024) |
SKJ | 492620 | Het SKJ accepteert voor zowel de herregistratie van jeugdzorgwerkers als pedagogen en psychologen het aantal accreditatiepunten dat door NVO Orthopedagoog-generalist/NIP Kinder- en jeugdpsycholoog aan deze cursus is toegekend. |
*De accreditatiepunten die gelden voor NVO-OG zijn ook geldig voor NVO basis(ortho)pedagogen. Houd hiervoor het aantal herregistratiepunten aan.
Je ontvangt een geaccrediteerd certificaat als:
• Je actief hebt deelgenomen in de klassikale bijeenkomsten
• Je 100% van de online uren hebt doorlopen
• Je een voldoende hebt voor je toetsing (beoordeeld door docent)
• Je minimaal 90% aanwezig bent geweest tijdens de klassikale uren. Ben je tussen de 80 en 90% aanwezig geweest, kun je in de meeste gevallen een vervangende opdracht maken.
Je ontvangt een bewijs van deelname, zonder accreditaties als:
• Je minimaal 70% aanwezig bent geweest
• Je geen voldoende hebt gehaald voor de toetsing
• Actieve deelname en afronding van de online elementen is wel vereist.
Aan bovenstaande informatie m.b.t. de accreditatiepunten kunnen geen rechten worden ontleend.
Voor wie
Voor wie is de cursus executieve functies bij kinderen en jeugdigen interessant? Voor zorg- of onderwijsprofessionals, met een universitaire- of hbo-vooropleiding, die graag over de meer (praktisch toepasbare) basiskennis van executieve functies willen beschikken.
We denken hierbij aan pedagogen, psychologen, psychiaters, maatschappelijk werkers en andere professionals die werken in de jeugdzorg, jeugd-GGZ, justitiële sector of onderwijs.
Deze cursus biedt je inzicht in de theorie van executieve functies en de implicaties voor de onderwijs- en zorgpraktijk.