Als teamleider of middenmanager sta je dicht bij de schooldirectie enerzijds en de uitvoering anderzijds. Je hebt invloed op individuele medewerkers en teams én op de dynamische processen waarin zij samen betrokken zijn. Van jou als leidinggevende wordt verwacht dat je de daarbij behorende competenties op persoonlijk-, interpersoonlijk- en organisatieniveau inzet. De leergang ‘Leiderschapsverkenning’ biedt je de mogelijkheid om aan deze competenties te werken.
Kenmerken
– Meer inzicht in de verschillende aspecten van leidinggeven
– Je kunt kritisch reflecteren op je eigen handelen doordat theorie, praktijkervaringen en discussies continu afgewisseld worden
-Ontvang nuttige tools en inzichten om te excelleren als leidinggevende in een onderwijsteam
-Geleid door ervaren docenten en experts op het gebied van leiderschap in het onderwijs
Leerplan
De leergang is opgebouwd uit drie delen, waarin drie invalshoeken ten aanzien van leiderschap centraal staan:
1. Jouw persoonlijke ontwikkeling als leidinggevende
2. Professioneel leiderschap
3. Leidinggeven aan onderwijsontwikkeling
De drie delen lopen parallel aan de drie perioden waarin de leergang is opgedeeld.
Doelstellingen
Tijdens de leergang werk je – samen met collega’s van andere scholen – toe naar autonoom, verantwoord en adequaat leiderschap. Je leert hoe je een constructieve bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van de individuele medewerker, het team en de schoolorganisatie. Verder leer je veranderingsprocessen in de school aan te sturen.
Studentenprofiel
De leergang ‘Leiderschapsverkenning’ is bestemd voor leerkrachten/docenten uit het po, vo, mbo en hbo die mogelijkheden willen verkennen voor een leiderschapsfunctie binnen het onderwijs.