Traject Technisch lezen en leesmotivatie

Herken je je in deze uitspraken?

  • Onze resultaten bij technisch lezen staan onder druk en we willen deze resultaten verbeteren.
  • We zijn op zoek naar nieuw aanbod/een nieuwe methode voor technisch lezen.
  • We willen technisch lezen graag integreren met begrijpend lezen.
  • We willen de vaardigheden en competenties van onze leraren versterken zodat ze beter technisch leesonderwijs kunnen verzorgen.
  • We willen de basis van technisch lezen beter neerzetten en de vaardigheden van onze leraren versterken.
  • We willen de doorgaande lijn van de onderbouw naar het aanvankelijk leesproces in groep 3 verbeteren en daarbij meer zicht krijgen op de leerlijn van groep 1-4.
  • We willen het leesplezier van onze leerlingen vergroten.

Inhoud & werkzaamheden

Dit traject bestaat in basis uit drie scholingsbijeenkomsten (dagdelen), waarbij we het proces vanuit de praktijk aansturen door een stuur- of werkgroep te ondersteunen. Deze groep wordt tussentijds begeleid door de adviseur.

Dit traject kan worden aangevuld met bouwstenen zoals observaties of videoconsultatie.

Onderwerpen

Enkele onderwerpen die in de bijeenkomsten aan bod komen:

  • kennis van de doorgaande leerlijn technisch lezen;
  • ik-doelen gebruiken;
  • een kwalitatieve leesanalyse maken;
  • een diagnostisch leesgesprek voeren;
  • een goede leesinstructie geven;
  • effectieve leesaanpakken bij verschillende leesmoeilijkheden;
  • het aanbod: methode of aanpak;
  • differentiëren;
  • dyslectische leerlingen ondersteunen;
  • leesmotivatie / leesbevordering op jouw school stimuleren;
  • een leesbeleid opzetten.

Uiteraard kunnen deze onderwerpen worden aangevuld of aangepast op basis van specifieke vragen. Alle onderwerpen worden aangeboden in een mix van kennisoverdracht, praktische werkvormen, uitwisseling van kennis en ervaring tussen leerkrachten, praktische werkmomenten, voorbeeldlessen.

Bedoeling en inzet

van werkgroep/stuurgroep/PLG:

  • een relevante afvaardiging (in functies, bouwen, ervaring) van de school;
  • meestal drie tot vijf afstemmingsoverleggen met de adviseur (eventueel online);
  • samen het traject concreet vormgeven en afstemmen op wat er leeft en speelt binnen de school, zodat hiermee rekening kan worden gehouden tijdens het volgende scholingsmoment;
  • verantwoordelijkheid dragen voor het vastleggen van gemaakte schoolafspraken in bijvoorbeeld een kwaliteitskaart, zodat deze geborgd worden.

Opbrengsten

Tijdens de intake bepalen we samen met de school de gewenste opbrengsten. Hierbij kun je denken aan:

  • komen tot een passend nieuw aanbod/een passende methode;
  • een gekozen methode implementeren;
  • leerkrachtvaardigheden versterken;
  • leeropbrengsten verhogen;
  • een doorgaande lijn creëren van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen;
  • gemaakte schoolafspraken borgen.

Andere (optionele) bouwstenen

Elke ontwikkeltraject wordt afgestemd op de context en specifieke (ontwikkel)behoeften van de school. Op basis van een intakegesprek ontwerpen we een passend aanbod, dat kan bestaan uit diverse bouwstenen. Net zoals bij het bouwen met LEGO, kunnen bouwstenen worden samengevoegd en aangepast om daarmee passende en duurzame interventies en leerervaringen te creëren. Met de inzet van de juiste bouwstenen kunnen we het leren activeren en de opbrengsten optimaliseren.

  • Observatie/video-consultaties
  • Doorgaande lijn groep 1-2-3 en 4-8

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg